Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Annie Bohets

#1
Zal ik doen Annalies, zo blij met jou! :)
#2
Bedankt Annalies!

Als ik het doorzet, zal ik toch extra hulp nodig hebben, denk ik, weet er niet genoeg van om dit correct uit te voeren.
Liefst dan door laten inloggen in mijn Acumulus en laten uitvoeren, tegen betaling.

Eerst kijken wat de dagprijs is en of ik het dan doorzet, altijd jammer natuurlijk dat ik dan toch een flink bedrag aan btw moet afdragen.....

#3
Bedankt dat lukt idd nog, voor ik het heb opgeslagen.

Dan rest nog, hoe haal ik na de verkoop, de auto definitief van de balans?
#4
Hoe kan ik die datum dan nog op 01-01-23 krijgen aub?

Wanneer ik nu dus een nieuwe factuur maak, kan ik bij datum niet kiezen voor gisteren.
Ook nadat de factuur is opgeslagen kan ik niet meer kiezen voor 01-01-23?
#5
Ah, gelukkig, zag alweer een suppletie aankomen haha. :D

Merk net dat ik niet met terugwerkende kracht een factuur kan maken op 01-01-23.
Kan dus alleen nog op 02-01-23 maakt dat wat uit?

Ik moet nog de dagwaarde achterhalen eerst, dus kan wel nu een factuur aanmaken op 02-01-23 maar dan kan ik het bedrag niet meer aanpassen later?
Dan wordt het dus nog later dan 02-01-23 is dat erg of kan dat nog wel?

Stel ik zet dat door dit keer, dan moet de auto nog van de balans zeker.

Hoe doe ik dat aub?
#6
Hoi Annalies,

Ik overweeg toch weer de auto dus maar aan mezelf te verkopen, zodat die niet langer zakelijk staat, zoals je hierboven hebt uitgelegd.
Alleen, heb ik gisteren de aangifte verzonden.

Kan ik die verkoop niet zetten op 01-01-23, dan lijkt me dat toch ook duidelijk dat er verder heel jaar geen auto van de zaak meer is?

Dank,
Annie
#7
Hi Annalies,

Pfew, wat een opluchting haha.
Ik zal de berekening eens uitvoeren via jouw voorgestelde linken.

Super bedankt weer voor je snelle en efficiënte antwoorden!

Annie
#8
Hi Annalies,

Dank voor je antwoord.


Dacht inderdaad dat het wat te maken heeft met aftrekposten en dergelijke.

Ik kreeg alleen nu een slecht gevoel erbij en vroeg me af of dit wel klopte.
Zo niet, zal ik vast veel terug moeten gaan betalen, dus wilde uitvogelen wat mijn toetsingsinkomen dan eigenlijk is.

Als ik snel kijk naar bv 2018 dan was de netto winst inderdaad net iets meer dan de zelfstandigenaftrek in dat jaar € 7.280.
Door andere aftrekposten zou dat dan toch gewoon kunnen kloppen dat het op 0 komt voor de belastingdienst?

Ik ben ook nog gaan terugzoeken in zorgtoeslagen van jaren terug en in jaren waar mijn winst veel hoger lag, zie ik idd dat wat ze dan aangeven als mijn inkomen,
die winst is min de zelfstandigenaftrek dus neem aan dat het dan wel klopt.

In 2019 zit ik er flink boven, vandaar dat ik voor 2019 ook het alvast zelf wilde kunnen berekenen.
Dat kan dus via deze link: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/toeslagen/content/wat-is-mijn-toetsingsinkomen

Aangezien dat bedoeld is, om alvast een schatting/berekening te maken van een jaar waar je nog geen aangifte voor hebt kunnen doen, vragen ze daar dus je bruto inkomen in te vullen per maand.
Ze vragen daar dan wel naar mijn bruto inkomen per maand.

Maar neem ik daarvoor dan gewoon bij Verlies & winstberekening, wat daar staat als bruto inkomen?
Klopt mijn redenatie nog denk je?

Dank,
Annie


#9
Hallo,

Ik probeer mijn toetsingsinkomen te berekenen via:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/toeslagen/content/wat-is-mijn-toetsingsinkomen

Bij normaal loon wordt er verteld dat je het bruto loon moet invullen.
Bij zelfstandige is me dat niet echt duidelijk.

Ik moet per maand mijn inkomen invullen.
Maar hoe vind ik mijn maandelijks bruto inkomen in Acumulus?

Voorlopig heb ik in tabblad "Verlies-&Winstrekening" telkens per maand gezet en dan mijn netto winstbedrag genomen.
Maar volgens dit topic: https://forum.acumulus.nl/index.php/topic,5906.msg33580.html#msg33580
zou dat niet het bedrag zijn dat ik daarvoor moet nemen.

CiteerVoor Toeslagen geld het verzamelinkomen.
Dit is doorgaans een ander bedrag dan de netto winst.
Je vindt dit verzamelinkomen in de aangifte IB.
Esther van der Meer

Ik kan niet het verzamelinkomen nemen van de vorige IB aangifte, want volgens mij gaat daar wat mis.
Daar staat namelijk mijn inkomen op nul, terwijl ik toch gewoon netjes mijn inkomen opgeef in mijn IB aangifte.

Ik wil dus allereerst berekenen wat toetsingsinkomen dan wel is en dan kijken wat voor gevolgen dit kan/gaat hebben voor teruggave zorgtoeslag en heffingskortingen. :(
Wanneer ik bij de belastingdienst opzoek wat ik moet doen wanneer ik vermoed dat mijn door de belastingdienst opgegeven inkomen niet klopt, dan staat daar terug een IB aangifte indienen.
Maar ja, mijn eigen IB aangifte gaf gewoon aan wat ik als inkomen had, geen idee waarom zij er nul zetten??? :-X


Dank,
Annie
#10
Haha, heb ik nou wat gewonnen?

Bedankt weer Annalies!🤗
#11
Hi Annalies,

Dank voor je antwoord.

Dus als volgt:

1. Ik boek het volledige factuurbedrag AF op rekening buiten Acumulus
2. tegelijk met boeking 1 speciale boeking: lening BIJ op rekening buiten Acumulus
2. Elke afbetaling die ik doe, boek ik via "Ik wil balanspost ( passiva - lening.. ) invoeren selectie "lening AF" van zakelijke rekening.
3. Dat is dan het aflosbedrag (zonder rente)
4. de rente boek ik elke maand afzonderlijk als een zakelijke uitgave, kostensoort rente (btw op nul).
5. zodra alles afbetaald is, staat de lening op nul ( dank zij nummer 2 )

Annie
#12
Hallo,


Ik zit terug te overwegen een nieuwe laptop voor de zaak op afbetaling aan te schaffen.
Verleden keer heb ik ( zie hogerop dit onderwerp ) uiteindelijk toch gekozen om alles in 1 keer betalen, omdat het me redelijk ingewikkeld leek dit administratief in te boeken op een correcte manier.

Mag ik nog even opsommen hoe ik meen begrepen te hebben hoe het moet, zodat jullie even kunnen bevestigen of corrigeren of ik het dan wel goed doe aub?


1. Ik boek het volledige factuurbedrag in op een rekening ( prive ) buiten Acumulus
2. Elke afbetaling die ik doe, boek ik via "Ik wil balanspost ( passiva - lening.. ) invoeren selectie "lening AF" van zakelijke rekening.
3. Dat is dan het aflosbedrag (zonder rente)
4. de rente boek ik elke maand afzonderlijk als een zakelijke uitgave, kostensoort rente (btw op nul).
5. zodra alles afbetaald is, haal ik dat volledige bedrag weg van de prive boeking, of maakt dat niet uit?


Hartelijk dank!
Annie
#13
Ja, wellicht wat ongelukkig uitgedrukt, maar dus wel voordeliger in mijn situatie.

Fijne avond!
Annie
#14
Hi Annelies,


Hartelijk dank voor je reactie.

Ik heb de apparaten al aangeschaft, eentje direct voluit betaald andere op afbetaling. ) samen 4000 euro )
Boeking in Acumulus met afschrijving over 5 jaar van beide apparaten, maakt dat ik zo goed als niets moet afdragen in vierde kwartaal.
Voor invoer van deze boekingen moest ik wel afdragen in dit laatste kwartaal dus lijkt me wel verschil te maken.

Bovendien kom ik hierdoor ook terug onder de kor en zal wellicht de reeds in eerdere kwartalen afgedragen btw terugkrijgen.
Tenzij ik het verkeerd begrijp en zover acumulus me aangeeft heeft dit dan toch flink voordeel?

Annie
#15
Ik lijk de mail notificaties niet gekregen te hebben en kom net op eigen initiatief hier terug om aan te geven wat Annelies ondertussen zelf al heeft benadrukt.
Ik bedacht me ook net dat inderdaad het banksaldo dan niet meer klopt.

Behalve dat onze 8 jaar oude computers aan vervanging toe zijn, wilde ik, gezien de hogere omzet dit jaar en dus meer afdragen btw/belastingen, deze investeringen nog doen voor einde boekjaar.
Als ik me niet vergis is "aanvankelijk boeken via rekening buiten acumulus" dan ook niet goed voor belastingvoordeel dit jaar?

En wordt inderdaad wat ingewikkeld, want nu dus boeken rekening buiten acumulus en pas als afbetaald is boeken op zakelijke rekening?

Bedankt voor je opmerkzaamheid Annelies!
#17
Top, bedankt voor je snelle antwoord.

Fijne avond,
Annie
#18
Hoi Bert-Jan,

Bedankt voor je antwoord.
Dus ik boek in Acumulus de hele bedragen in van de toestellen, ook al gaat dat bedrag dus dit jaar niet direct helemaal van de rekening?
Stel er is een belastingcontrole, dan vraagt men mij niet hoe het kan dat dit bedrag niet compleet van de rekening is?
En hoe staat het met de rente die berekend wordt op die afbetaling?

Annie
#19
Hallo,

Hoe zit het met het afschrijven en boeken van een investering die niet in 1 keer betaald wordt, maar bv over een jaar met maandelijkse afbetalingen?

Voorbeeld:

aankoop 2 zakelijke pc's € 4000
Afbetaling per maand in bv 1 of twee jaar

Bedankt,
Annie
#20
Hoi Annalies,

Haha, ja heb ik vannacht ( tja toch niet helemaal lekker geslapen dus  :-X ) nog liggen over malen en dacht toen ook, laat ik het even simuleren en kijken wat de gevolgen zijn voor het eindresultaat.
Super bedankt weer voor je snelle hulp, verduidelijking en meedenken!

Fijne dag,
Annie
#21
Jeetje, ze zien me al aankomen met mijn suplleties haha  >:D

Als ik dat zou doorzetten met die fictieve verkoop, heeft dat dan een impact op wat ik nog ga terugkrijgen of waarom moet ik die suppletie indienen?
Wordt die verkoop als een winst gezien of zo? Kan ook niet want die waarde staat hoe dan ook op de balans.
Sorry, vast domme vragen maar ik snap hier voorlopig niet veel van, vooral de consequenties, komt me allemaal zo abstract over helaas.

Bedankt,
Annie
#22
Hoi Annalies,

Als ik de factuur op 31-12-16 zet, is mijn net verzonden OB aangifte dan nog wel goed?

Bedankt,
Annie
#23
Hmm zocht marge auto even op:

Zodra een auto - al is het maar een minuut - op naam van een particulier heeft gestaan, is het een marge-auto

Het is dus geen marge auto, heeft vanaf begin altijd op zaak gestaan.
Dus die factuur die ik maak aan mijzelf moet met 21% btw gemaakt worden?

Heeft dat dan een nadelige of wat dan ook effect op de btw die ik moet afdragen in 2017?

Dit scenario lijkt me dan wel een optie als daar tenminste niet nog een hele sliert consequenties aan hangen met aangifte 2017 zowel OB als IB?

Bedankt,
Annie
#24
Ok dus ik maak een factuur aan in Acumulus zoals ik dat voor een andere klant zou doen? en die factureer ik dus aan mijzelf.

Ik zet daar een bedrag op dat de auto nu nog waard moet zijn met de btw
Weet niet wat aankoop als "marge auto" is ...was compleet nieuwe auto die op naam zaak is gezet door mijn toenmalige boekhouder.....

Ik sla die factuur op zoals ik altijd zou doen ten gunste van mijn zakelijke rekening.
Wat bedoel je dan precies met na opslaan, kiezen voor een rekening buiten Acumulus?

Bedoel je dat ik dan als ik die openstaande factuur op " betaald" zet, daar in dat venster dan niet langer kies voor de zakelijke rekening, maar voor de rekening buiten Acumulus?

Is daarmee dan de kous af en kan ik van dan af alles prive gaan betalen en dus 0 km zakelijk boeken?
Heeft dat verder nog gevolgen voor de IB aangifte?


Bedankt,
Annie
#25
Dus letterlijk van mijn prive rekening dan dat bedrag van de zogenaamde verkoop betalen/plaatsen op mijn zakelijke rekening?
Wat een gedoe hahaha..

Thanks,
Annie
#26
He jammer, hoopte van al dat gedoe van af te zijn door niets meer zakelijk af te boeken, maar dat kan dus niet als de auto op de zaak staat en dat is zo.
Aantal km klopt heel weinig, dat is ondertussen de moeite niet te vermelden, vandaar ook mijn idee niet meer zakelijk.

Hoe kom ik dan af van de zakelijke auto?
Alleen door die te verkopen en de nieuwe niet meer op de zaak te zetten, of kan dat op een andere manier helemaal naar privé gezet worden.

Bedankt,
Annie
#27
Hoi Analies,


Ok, maar als ik vanaf nu ( start 2017 ) deze uitgaven helemaal niet meer boek als zakelijk en dus gewoon prive betaal dan ben ik wel van al dat gedoe vanaf in de boekhouding?
Gezien mijn totale autokosten van rond de € 1000 per jaar, denk ik niet dat me dit financieel veel voordeel oplevert door het zakelijk te blijven boeken hoe dan ook?

Bedankt,
Annie
#28
Mijn auto van de zaak heeft in 2016 zijn laatste afschrijvingen gehad.
In 2017 speelt dit dus niet meer mee als aftrekpost.

Ik vraag mij af of het wel de moeite loont om de verzekering, wegenbelasting, benzine en onderhoudskosten nog zakelijk te boeken.
Vooral met het oog op het gedoe in de boekhouding wat het privé gebruik betreft en ook de IB aangifte werd hier altijd voor mij als leek gecompliceerder.

Mijn vraag:

Kan ik nu de grote afschrijvingen voor aftrek auto, de andere autokosten boeken en daar direct de correctie prive op toepassen?
Of moet ik ook deze kosten nog steeds volledig zakelijk boeken en de correctie pas einde jaar doorvoeren?


De totale kosten auto zijn maar een € 1000 per jaar dus de aftrek na privé correctie lijkt me bijna verwaarloosbaar en misschien niet de moeite van alle correcties bij aangiftes en dergelijke?

Bedankt,
Annie
#29
Nieuwe functionaliteiten / Nieuw hoofdmenu
08 september, 2010, 23:09:04
Super hoor, was even wennen, zeker toen alles nog wat \"zwevend\" was, maar het is al bij al een eigentijdse en flinke verbetering! ;)
#31
Nieuwe functionaliteiten / Afronden van factuurtotaal
08 september, 2010, 22:59:32
Citaat van: Bert-JanHet is alleen een cosmetische afronding op de factuur. Het afronden in andere overzichten kost meer werk.

Cosmetische afronding....mooi gezegd!
Total make over zeg maar...ik ben een tijdje niet meer op het forum geweest, maar aangenaam verrast door de verbeteringen.

Je hebt wel over meerdere issues \"nachtje over geslapen\' zo te zien! :cool:
#32
Hallo,


Wauw....wat een fijne aanpassingen allemaal!
Super. We worden weer verwend! :o

Groetjes,
Annie
#33
Nieuwe functionaliteiten / Landcodes en IPC-lijst
22 februari, 2010, 20:54:25
Hoi Bert-Jan,


Super frustrerend allemaal idd!  :(
Alsof ze niks beters te doen hebben dan steeds maar weer regeltjes wijzigen of bijverzinnen...ppfff.

Als je net denkt het wat als leek onder de knie te krijgen...

Groetjes,
Annie
#34
Thx Jasper,


Zou bij god niet weten waar ik dat had moeten halen trouwens die gegevens bij de ABN.
Waar vind je dat uberhaupt?


Groetjes,
Annie
#35
Nieuwe functionaliteiten / Landcodes en IPC-lijst
21 februari, 2010, 12:28:53
Citaat van: Bert-JanIk zal nu vrij snel inbouwen dat bij het opmaken van een factuur aan een ondernemer in de EU, aangegeven dient te worden (per factuurregel) of het een levering (product/goed) betreft of een dienst.


Hoppa.....weer wat dichter bij je 1225 per jaar!  :D
#36
Nieuwe functionaliteiten / Landcodes en IPC-lijst
21 februari, 2010, 12:27:05
Hoi Karen,


Thx, nee dat had ik idd nog niet gezien.
Zit dus nog goed wat dat betreft en het zal dan pas half april bij mijn aangifte te zien moeten zijn.

Groetjes,
Annie
#37
Nieuwe functionaliteiten / Landcodes en IPC-lijst
21 februari, 2010, 00:18:08
Ja, zou toch moeten lijkt me.
Bij een gesprek op de belastingsdienst over mijn boekhouding en btw nummer klant Spaanse ondernemer, kwam ook ter sprake
of ik mijn intracommunautaire aangifte had gedaan.

Toen ik zei dat dit niet klaarstond bij mijn electronische aangifte leken ze dat geen probleem te vinden.
Nu staat het er dus weer niet bij, maar zal eens extra informeren. Lijkt me wel verstandig dan.


Thx,
Annie
#38
Webkoppelingen / Magento import
21 februari, 2010, 00:03:39
:D  :D  :D  :D  :D  :lol:  :lol:  :lol:
#39
Nieuwe functionaliteiten / Landcodes en IPC-lijst
20 februari, 2010, 23:59:51
Tot hiertoe moet ik maar eens per jaar mijn aangifte doen.
Ook nu zit er geen aangifte intracommunautaire prestaties bij om in te vullen..
Moet ik me daar zorgen om maken, want ik verricht wel diensten aan buitenlandse ondernemers?

Groetjes,
Annie
#40
Hallo Veldhuis,


Behalve de formule die Jan aandraagt en die ik ook gebruik, zou je ook gewoon de bedragen kunnen invoeren die ze daadwerkelijk nog moeten betalen en bij het vakje toelichting vermelden welke korting ze hebben gekregen.

Groetjes,
Annie
#41
Oh op die fiets! Ja, das ook erg handig dus.
Nou heb ik niks dan voorbeeldige klanten  :D  ;) , dus valt mee met de herinneringen.
Eerlijk gezegd als het nodig was verstuurde ik gewoon de factuur nog eens.
Ik sla deze sowieso voor eigen administratie steeds op pc en print ze uit.
#42
Wauw....ik ben zoals je merkt aan het bijlezen, maar Bert-Jan komt volgens mij vast aan zijn 1225 uurtje per jaar! :D

Toppie zeg, dus tot hiertoe Rabo en ING....ik zit bij de ABN, nog effe wachten dus?

Groetjes,
Annie
#43
Idd das wel handig, zeker om bijtijds de bank met acumulus saldo te vergelijken voor er te grote verschillen in gaan zitten.
Makkelijker om bijtijds correcties door te voeren waar nodig.
#44
Nieuwe functionaliteiten / Het nadeel van innovatie
20 februari, 2010, 23:27:44
Citaat van: KatjaWat dacht je van de tijd die het kost om jou van nieuwe ideeën te voorzien en voor het testen van al die noviteiten!!! :P

Groetjes Katja

PS Loopt het al storm voor 25 februari?


 :D  :D  :D  :D  Bijdehand maar waar!  ;)
#45
Oh nee dat had ik dus nog niet meegekregen, gebruik dat tot hiertoe ook nog niet :rolleyes:
Zie er voorlopig zo het nut niet van in, maar dat zal wel aan mij liggen.

Wat veranderd daar dan in die notities mee en wanneer?
#46
euh... bedoel je dan het vakje toelichting/notities?
#47
Hoi Bert-Jan,


Bedoel je dat het factuurnummer enz gelijk mee gaat in de vrije tekst?
Dat had ik gemerkt ja en ook erg enthousiast over. :D

Greetzz,
Annie
#48
Hoi Bert-Jan,


Heb net ook gelijk de factuur verzonden naar een klant vanuit Acumulus.
Makkelijk hoor, alweer een fijne verbetering! :cool:

Thx,
Annie
#49
Geweldig!
Ja dat filteren had ik net ook ontdekt, als het nu ook nog uitgeprint kan worden is dat super handig.
Zo kan men buiten het openen van acumulus ook handige lijsten uitprinten en bijhouden in de administratie.

Bedankt,
Annie
#50
Hallo Bert-Jan,


Ik merk daarnet in Acumulus dat je al een en ander hebt aangepast! :D
Wat een service!

Dit is alweer een stuk overzichtelijker. Denk je dat het ook lukt nu een optie aan te bieden die dit overzicht per leverancier en klant ook kan uitprinten per jaar?

Thx,
Annie