Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - margrietroos

#1
o ja, natuurlijk. Ik dacht te moeilijk  ;)

Bedankt voor je antwoord!
#2
Citaat van: Esther van der Meer op 15 mei, 2012, 11:55:32
Hallo Jeroen,

het is geenszins mijn bedoeling geweest om jouw verzoek te bagatelliseren, dus mocht dat zo overgekomen zijn, dan spijt me dat en bied ik je hierbij mijn excuses aan.

Ik kan niet voor Bert-Jan spreken, maar zie wel legio vragen, opmerkingen en verzoeken langskomen op dit forum met verbeterpunten. Voor veel van die punten valt zeker iets te zeggen, zo ook voor het verzoek om de mogelijkheid tot aanmanen te integreren in Acumulus.

Om het op dit moment te kunnen verwerken in Acumulus zul je gebruik moeten maken van een workaround. Wanneer je hierbij een leidraad nodig hebt voor een goede opzet van een factuursjabloon, dan mag je me mailen en help ik je daar graag bij. Mogelijk kan ik je nog wat extra tips geven hoe je een en ander binnen de mogelijkheden van Acumulus bij kunt houden en/of correct kunt verwerken op een manier die voor jouw bedrijf, en voor jouw gevoel, afdoende is.


Groet, Esther

Ik wil een klant een aanmaning versturen en heb hiervoor inmiddels een factuursjabloon aangemaakt. Echter moet ik daar dan hetzelfde factuurnummer aanhangen als de originele factuur?
En hoe doe ik dat dan als er uiteindelijk toch betaald word?
Dan zal ik 1 van deze 2 uit mijn systeem moeten verwijderen, ik neem aan dan de aanmaning, maar een beetje jammer dat dan niet meer terug te vinden is dat ik deze verstuurd heb (behalve dan in mijn mailbox en ik zal hem opslaan op mijn pc).
Ik begrijp ook dat als het zover komt dat er incassokosten en wettelijke rente betaald gaan worden, dat hier een aparte factuur voor gemaakt moet worden, waarbij de incassokosten dienen te worden vermeerderd met BTW en de rente btw-vrij.


Graag uw zienswijze.

Groet, Margriet
#3
Esther,

Bedankt ja noodzakelijk is het eigenlijk niet..ik krijg ook nog een factuur van de bank met rente en kosten..kan ik er gewoon voor kiezen om dat in dit jaar
te boeken dus ondanks de betrekking op 2015?

Het zou wel makkelijker zijn inderdaad :)
#4
Ik heb de Acumulus Wiki gelezen over de overlopende kosten en dit begrijp ik normaal gesproken ook..

Maar ik heb nu een factuur over de maand December, met factuurdatum: 6-1-16.

Deze factuur boek ik echter altijd in 2 fasen in omdat deze bestaat uit:

- Parkeergeld - BTW vrijgesteld   -    € 92,52
- Abonnement + sms berichten      -    €   2,50 incl. BTW (€ 0,53 BTW)

Hoe boek ik het nu correct?
#5
tja, dan zou het inderdaad weer moeten kloppen. Voor 1 kwartaal,daarna krijg je gewoon weer verschillen.
en waarom zou ik de Belastingdienst geld schenken, want op hun website staat:

In de aangifte btw rondt u de btw-bedragen af op hele euro's. Dit mag u in uw voordeel doen.

Als elke klant van Acumulus die btw-verschillen gaat betalen aan de Belastingdienst dan loopt dat lekker op..

Ik denk dat ik het voor de komende aangifte wel even 'rechtzet' en het dan goed in de gaten hou.
Als er dan weer afrondingsverschillen ontstaan, dan doe ik wat hier op deze site word aangegeven door iemand:

http://hallo.kvk.nl/hallo/financieel/belastingen_en_subsidies/f/144076/p/28187/114448.aspx#114448
#6
Ik begrijp alleen niet wat er dus straks gebeurt als ik kwartaal 3 ga betalen-ontvangen.
Dan ga ik nl. weer teveel terugontvangen, omdat die 9 euro en 2,68 daarbij zijn opgeteld als terug te ontvangen,
terwijl ik het juist zou moeten betalen...zou dat dus niet omgedraaid moeten zijn...

grr...raar hoor..
#7
bedankt Esther. Ik zal het later wel verwijderen, je weet maar nooit...

Bedankt Annelies voor je geduld en je tijd en kennis.

Ik denk wel dat deze kleine verschillen ontstaan, doordat je bij de Belastingdienst je aangifte omzetbelasting mag afronden,
en dat Acumulus dat niet doet..
#8
Inderdaad, deze balanspost moest nog verwijderd worden. Dit heb ik nu gedaan.
Mijn saldo betaalrekening klopte wel (ik keek niet goed).

Echter...zou het bedrag op de balans onderaan de btw bedragen niet hetzelfde moeten zijn als de nog
verschuldigde/te ontvangen btw van de rest van dit jaar...


#9
Alles gewijzigd, zoals je hebt aangegeven.
Maar volgens mij klopt het nog niet.. (zie bijlage)
Ik heb nu tevens een verschil in het saldo van mijn betaalrekening van € 4,-

En ik zie op alledrie de balansen nog steeds bedragen staan bij verschil betaalde en ontvangen BTW...

Bedankt voor je geduld...
#10
Super, bedankt alvast!

Fijne avond nog
#11
Sorry, ik maak er een potje van  :o

Ik scrolde niet ver genoeg, op de bijlage de balans van 2015, 2104 en 2013..

Het bedrag van 1886,64 staat daar ook nog..

en ik denk dat ik inderdaad verschillende keren boekingen ben vergeten waardoor het niet klopt...

Ik heb het bedrag van 1886,64 verwijderd.

Volgens mij klopt 2015 nu.

Volgens ligt het probleem dus echt niet 2013 en ben ik vergeten om daar de omzetbelasting te boeken.
Zoals eerder gezegd heb ik 2013 in excel bijgehouden en pas later ingevoerd in Acumulus.
Het zou dus goed kunnen dat het niet geheel klopt.
In acumulus staat namelijk dat ik over het gehele jaar € 714,41 terug zou krijgen.
Maar daadwerkelijk heb ik van de belastingdienst: 765 teruggekregen.

Maar als ik het nu recht wil zetten, zodat het vanaf 2014 correct is, wat dan te doen?
#12
Ik heb een bijlage toegevoegd, met daarin mijn stappen en telkens een printscreen van de balans.

Volgens mij klopt het nu weer (al snap ik niet helemaal hoe dat kan...)
#13
Wat jij aangeeft begrijp ik en zo zou het moeten zijn, maar is het niet.

Ik heb als bijlage de balans van 2015 bijgesloten en ook 2014 en 2013 er meteen bijgedaan.
Misschien komt die eerdere fout van ruim 1800 euro, doordat ik 2013 achteraf in Acumulus heb ingevoerd en daarbij iets ben vergeten?
Ik hoop dat de Belastingdienst hier niet moeilijk over gaat doen bij een controle, omdat ik mijn administratie van 2013 dan zal overleggen n.a.v
een EXCELbestand, wat wel klopt.

O ja, de bedragen zijn iets gewijzigd, omdat ik nog een aantal boekingen heb gedaan.
En als ik naar de BTW voor het 4e kwartaal kijk, staat er € 0,-.....
#14
Volgens Acumulus:
(bij een min moet ik betalen, bij een + krijg ik terug)
1e kwartaal: -15,01
2e kwartaal: +267,33
3e kwartaal: + 87,72

Betaald/ontvangen van Belastingdienst:
1e kwartaal: - 55,00
2e kwartaal: + 310,00

Begin van het jaar heb ik de balanspost boeking gedaan.
#15
Ik vind het ook belangrijk dat de BTW klopt met de balans, maar toch gaat er telkens iets mis.
Zojuist ingevoerd een btw teruggaaf van € 310,- (via de juiste knop).
Kijk ik daarna op de balans staat daar: te betalen BTW: € 280,90.
Waar haalt het systeem dit vandaan? En belangrijker hoe los ik dit op?

In het 1e kwartaal moest ik een klein bedrag betalen van: € 15,-.
Ik heb toen per abuis kwartaal 1&2 berekend en teveel betaald, nl: € 55,-

In het 2e kwartaal heb ik het teveel betaalde bedrag verrekend, waarna ik terug zou krijgen: € 310,-

Dit heb ik teruggekregen van de Belastingdienst, maar dus na het invoeren staat er op de balans dat ik € 280,90 nog niet betaald zou hebben??

volgens Acumulus zou ik voor het 1e en 2e kwartaal samen: € 252,32 terugkrijgen van de belastingdienst.
Doordat je bij de Belastingdienst afrond, heb ik daadwerkelijk teruggekregen: € 255,-

Doordat je bij de Belastingdienst afgeronde bedragen betaald en ik Acumulus de btw bedragen achter de komma worden gerekend, krijg je aan het eind van het jaar al
een verschil (wat ik al erg vervelend vind).
Maar dit is in dit geval niet het probleem.

Als ik nu kijk wat ik op het moment aan BTW terugkrijg over het 3e kwartaal is dit:  € 81,14, dus daar komt het bedrag op de balans ook niet vandaan.

Ik hoop dat jullie dit probleem voor mijn kunnen verhelpen.

Ik heb het al eerder gehad en dat verschil op de balans m.b.t. de BTW dat liep in de duizenden euro's . dit heb ik uiteindelijk maar zelf ''opgelost".
Maar het klopt natuurlijk niet. En dit forum en mijn boekhouder kon niet achterhalen wat er mis is gegaan...