Hallo,
Ik ben gestart met de boekhouding voor een (coöperatieve) vereniging. Nu vraag ik me wat de beste manier is om de ledencontributies in te voeren.
Ik stuur hier meestal geen facturen voor, maar incasseer ze via Mollie.
De vraag is nu of ik de contributies als negatieve zakelijke kosten moet invoeren of als zakelijke inkomsten. Ik heb de indruk dat dit uitmaakt voor de belasting.
Ik ga er verder van uit dat ik geen BTW hoef af te dragen over de contributies want er staat niet direct een prestatie tegenover. De contributie is meer een soort steunbijdrage.
Ook ontvang ik een subsidie van de gemeente. Daarvoor geldt eigenlijk dezelfde vraag.
Graag advies in deze.
Met vriendelijke groet,
Erik Alsema
Ik ben gestart met de boekhouding voor een (coöperatieve) vereniging. Nu vraag ik me wat de beste manier is om de ledencontributies in te voeren.
Ik stuur hier meestal geen facturen voor, maar incasseer ze via Mollie.
De vraag is nu of ik de contributies als negatieve zakelijke kosten moet invoeren of als zakelijke inkomsten. Ik heb de indruk dat dit uitmaakt voor de belasting.
Ik ga er verder van uit dat ik geen BTW hoef af te dragen over de contributies want er staat niet direct een prestatie tegenover. De contributie is meer een soort steunbijdrage.
Ook ontvang ik een subsidie van de gemeente. Daarvoor geldt eigenlijk dezelfde vraag.
Graag advies in deze.
Met vriendelijke groet,
Erik Alsema