Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - sli

#1
Nieuwe functionaliteiten / Re: Vrije kostensoorten
21 oktober, 2014, 21:01:59
Ik print stickers en andere reclame artikelen.
Nu heb ik altijd mijn halffabrikaten onder materialen (geen inkoop) geboekt. Maar nu lees ik dat het eigenlijk onder
inkopen geboekt moet worden.

Nu zag ik dat er vrije kostensoorten zijn, echter komen die allemaal onderaan.
Is het mogelijk om een vrije kostensoorten bij de bruto winst kant te maken.
Ik wil nl. inzicht in de productgroepen van materialen/halffabrikaten en volledige inkopen die ik ingekocht hebt.

alvast dank.
ps. hopelijk duurt dat geen 5jr.  je weet nu hoe het moet?!
#2
Nieuwe functionaliteiten / Reserveringen toegevoegd
31 augustus, 2011, 12:52:15
En...fouten in de prive ontrekking/storting zijn minder makkelijk te maken.
Nl. als je saldo winst-verliesrekening fiscaal negatief is dan kan je hierdoor makkelijk de fout in gaan (min - min)
Bv. prive ontrekking/storting = Ondernemersvermogen dit jaar (bv 7906) MIN ondernemersvermogen vorig jaar (bv 13998) MIN Winst dit jaar (bijv -10645) dan is de uitkomst een privestorting van 4553 (ipv -16737(priveontrekking van 16737))
#3
Nieuwe functionaliteiten / Reserveringen toegevoegd
31 augustus, 2011, 12:37:33
Nee, ik bedoel..eerst verlies-winstrekening daarna balans daarna de teksten met uitleg \"\"zodra er bij....berekend\" verplaatsen en voor \"prive ontrekking/storting\" zetten, zodat alle bijkomende teksten op 2 pagina\'s kunnen.

EV begin boekjaar zou een apart invulveld kunnen zijn, die men handmatig kan bewerken.
dus: een EV-boekjaar-Accumules-veld & een EV-EIGEN-invoer veld.
if EV-EIGEN-invoer <>0 then EV-EIGEN-invoer els EV-boekjaar-acumules
Als dit in een kolom staat, bijvoorbeeld bij beheer dan kan je daar per jaar het EV-acumulus danwel EV-correctie toepassen om de berekening prive storting/opname te berekenen.

Hoe simpel kan het leven zijn....
#4
Nieuwe functionaliteiten / Reserveringen toegevoegd
31 augustus, 2011, 11:10:03
Hoi Bert-Jan,

Ik zie dat je het eea veranderd hebt. Heb nog een paar opmerkingen;

- Voor meer overzicht zou het mogelijk beter zijn om de inhoud van pag. 3 bij de rest van de tekst te plaatsen. Geeft meer duidelijkheid en netter.
- De rekenhulp is al een stuk makkelijker. Liever zou ik een extra veld in het acumulus programma hebben waarin je je eigenvermogen begin boekjaar zodat het programma het zelf uitrekend.
- In het rekenhulp staat priveontrekking (kan negatief zijn). Als het negatief is is het een ontrekking, positief privestorting. Staat er niet bij dus is mogelijk wat verwarrend zo.

Ik hoop dat extra veld EV oid erin kan, dan kan er een hoop tekst ed. weg en is het een netter en vooral makkelijker geheel.

groetjes en ga zo door....
#5
Nieuwe functionaliteiten / Reserveringen toegevoegd
04 augustus, 2011, 20:50:30
Ja klopt. suc6
Ik hoor graag wanneer het is opgelost, zodat ik mijn ib aangifte 2010 juist kan afdrukken voor mijn archief.
#6
Nieuwe functionaliteiten / Reserveringen toegevoegd
04 augustus, 2011, 13:17:48
Hallo Bert-Jan,

Waarschijnlijk door de nieuwe functie reserveringen zit er een Foutje in de Jaarrekening.
Het eigen vermogen wordt nl. niet opgeteld bij het berekenen van de prive ontrekking/storting, en staat daarom als je geen reserveringen hebt op 0.

Verder is de layout voor het printen niet optimaal. Door de extra regel valt er net 1 regel, de uitkomst van passiva,  op een nieuw blad. Dit is op te lossen door activa/passiva iets dichter bij elkaar te zetten.

Graag aanpassen...alvast bedankt.



S. Li
#7
Citaat van: Karen TöningWanneer was de start van de onderneming?

Per 1 jan. 2008 heb ik een eigen onderneming. Ben BTW plichtig. Per 1 jan.2008 heb ik de werkzaamheden vanuit huis uitgevoerd. Aangezien er te weinig werkruimte was, hebben we besloten om voor mijn onderneming een opbouw op onze woning te laten maken.

Vanaf dec. 2008 t/m maart 2009 heb ikzelf de woning gestript en muren weggebroken.
Begin maart 2009 is de aannemer begonnen met de opbouw van de woning. Eind maart ben ik van de steiger gevallen, daardoor is de opbouw (binnenzijde) tot op heden niet geheel afgebouwd. Eind april 2009 was de aannemer klaar. (casco oplevering)
#8
Hoi Karen,
Ik heb speciaal voor mijn bedrijfs werkzaamheden een opbouw op onze woning laten plaatsen in 2009. De afwerking ed van de opbouw zijn nog niet gereed. De werkruimte heb ik wel ingericht en alle app. staat al daar, maar ook in de werkruimte moet nog wat afwerking worden gedaan.

Alle kosten ed. zijn prive betaald. De opbouw heeft geen eigen toegang (de trap naar de nieuwe verdieping loopt via een andere trap (BG) in de woning. Er is dus maar 1 voordeur) en voorzieningen zoals wc. Ik heb wel een wastafel geplaatst (moet nog wel aangesloten worden!, leidingen ed. aanwezig).

Ik dacht dat de werkruimte in de woning alleen mocht worden afgetrokken als deze een eigen toegang heeft en eigen voorzieningen. Uit jouw verhaal heb ik dat dus mis?

De gehele nieuwe verdieping gebruik ik voor mijn bedrijf ca. 30m2. De nieuwe vliering gebruik ik ook gedeeltelijk voor opslag van voorraden ed. In de woning zelf wonen we al 10 jaar. We hebben wel onlangs, vorig jaar, een nieuwe hypotheek afgesloten voor de gehele woning.

Kan ik het een en ander alsnog afschrijven/trekken van de belasting? En moet dit dus vanaf 2009? Of kan (is makkelijker) het vanaf dit jaar 2010
#9
Wordt het dan te ingewikkeld om voor jullie te programmeren? Of voor de gebruiker?

Je hebt dan wel een beter inzicht in de uitgaven en producten die je koopt. Als je ze verkoopt moet je ze toch invoeren, dus of je dat eerst doet bij je inkoop factuur of later bij je verkoop factuur maakt geen verschil. Je weet dan wat je per product op \"verdient\" hebt en weet ook bij wie je dat product hebt gekocht.
#10
Nieuwe functionaliteiten / Afronden van factuurtotaal
21 september, 2010, 08:49:08
Klopt helemaal. Maar als je er een veld bijmaakt, zoals ik opperde, dan is dat probleem opgelost. Of het belastingtechnisch dan niet helemaal klopt....
Maar met afronden klopt het dan zo wie zo belastingtechn. niet.

met de functie \"if then els\" kan het opgelost worden.
#11
Het wordt denk ik juist overzichtelijker. Een boeking zoals deze, die in je overzicht staat zegt zo weinig. Je weet dat het internet kosten zijn, maar naar wie die zijn overgemaakt dat zie je totaal niet. Natuurlijk kan je in de omschrijving de klant/leveranciers naam plaatsen maar dat kost dan weer extra tikwerk cq tijd. De tekst \"zakelijke uitgaven incl. btw\" is naar mijns inziens onzinnige info evenals \"AF\" Niet betaalde facturen zou je ook met een \"*\" kunnen kenmerken. Je ziet dan in één oogopslag, omdat wel betaalde facturen geen tekst bevatten, dat die ene niet betaalde factuur nog niet voldaan is. Idee?

07-07-2010   Internetkosten - Zakelijke uitgave INCL BTW   25.00   Rabobank   AF   ja
25-08-2010   Online boekhouding 08/2010 - Zakelijke uitgave INCL BTW   11.84   Rabobank   AF   ja
#12
Ja bijna. Je hebt dan alleen een overzicht op het scherm per één leverancier of één klant.

Het zou fijn zijn als je een totaal overzicht, bv. gesorteerd per leverancier of klant, daarbij een optelling van de uitgaven cq omzet.
Het geheel kan uitprinten. Je hebt dan, op papier, een totaal overzicht wat de kosten zijn per leverancier of wat de omzet is per klant.

Ook kan er bv. een sortering plaatsvinden per maand/kwartaal of jaar zodat je daarin ziet wat de omzet cq uitgaven zijn.
#13
Bij de Debiteuren en Crediteuren facturen overzichten zou het fijn zijn om
een functie te hebben om te sorteren en een subtotaal bedrag omzet/uitgaven per maan/kwartaal/jaar
en een sortering per debiteur en crediteur.

vb. sorteren per kwartaal

UITGAVEN
datum          faktnr.   leverancier          omschrijving             bedrag
01-01-2010  215458   eneco                 electra 01/2010         € 150.25 incl.
21-03-2010  54856     Kpn                    telefoon 02/2010       € 15.25   incl.
uitgaven kw. 01-2010 € 165.50 incl. btw

INKOMSTEN
datum      etc. etc.


vb sorteren per leverancier/klant
LEVERANCIERS
datum             faktnr    leverancier   omschrijving       bedrag
25-01-2010      5465     eneco          electra 01/2010   150.25 incl.
25-02-2010      9862     eneco          electra 02/2010   457.25 incl.
totaal eneco € 607.50 incl. btw

01-01-2010     565       ziggo      internet 01/2010  125 incl.
totaal ziggo € 125,00 incl. btw

TOTAAL UITGAVEN 732.50 incl. btw


KLANT
datum
04-03-2010   Heineken    Logo ontwerp     € 45464.55 incl.
Totaal Heineken € 45464.55 incl. btw


TOAAL INKOMSTEN 45464.55 incl. btw

etc etc.
#14
Als je overzichten maak, bv. Saldo overzicht, dan krijg je netjes:
datum, omschrijving, toelichting, bedrag, bij/af

Het zou mijns inzien duidelijker zijn als je ook de desbetreffende leverancier danwel klant te zien krijg, en of het een zakelijke uitgaven incl. btw is vind ikzelf niet zo belangrijk evenals bij/af.

Je zou dit makkelijker en korter kunnen maken door excl. of incl. en een +/- teken ervoor te zetten
dus bv. € 500,00 excl. of - € 500,00 incl. Je houdt dan ruimte over in je overzicht voor de leverancier of klantnaam te plaatsen met faktuurnummer.
#15
Hoi Bert-Jan,

Zou het mogelijk zijn om, net als bij je uitgaande debiteuren facturen, productregels toe te passen zodat je weet wat je hebt aangeschaft en wat de producten die je hebt gekocht hebben gekost.

Nu is het zo dat je kan zoeken naar, als je dat al weet, de leverancier, maar dan is het ook mogelijk om naar product te zoeken. Vervolgens kan je diezelfde producten dan weer verkopen, dus daaraan een verkoop prijs koppelen.

M.a.w. één database waarin de producten zitten met inkoop en verkoop prijzen.

succes.
#16
Nieuwe functionaliteiten / Afronden van factuurtotaal
20 september, 2010, 21:02:46
Bert-Jan,

Zonet al eerder in een ander topic aangegeven;

Zodra er een bedrag incl. btw wordt ingegeven dan het bedrag excl. btw afronden. (dus vanuit het incl. bedrag uitgaan)
vb. 45,00 incl. btw = 37.82 excl. btw 19% btw = 7.18

Zodra er een bedrag excl. btw wordt ingegeven dan het bedrag incl. btw afronden. (dus vanuit het bedrag excl. btw uitgaan)
vb 37.82 excl. btw, 19% btw = 7.19 = 45,01 incl. btw

Dit zou volgens mij ? niet zo moeilijk moeten zijn toch??

gr. sli
#17
Bert Jan,

Zou er ook een artikelnr. toegevoegd kunnen worden. Er is nu alleen een product omschrijving.
#18
Hoi Bert-Jan,

Het zou handig zijn als de bovenste kop tekst blijft staan als je naar beneden scrolt. Is dit te realiseren?
#19
Nieuwe functionaliteiten / facturen inclusief btw
20 september, 2010, 20:26:36
Het afronden gebeurt nu (volgens mij) door het excl. bedrag te verhogen met de btw, de uitkomst is dan afgerond incl. btw.
Het lijkt mij wijzer om uit te gaan van het incl. btw bedrag en dan terug te rekenen naar het btw bedrag.
en daar de afronding te laten plaatsvinden.

Dit is omdat klanten of het particulier of bedrijven zijn, de fakturen incl. btw. Je hoeft dan bijna geen afrondingsverschillen meer in te voeren wat nu wel het geval is.