Citaat van: Karen Töning&&&& ja daar heb ik me zojuist voor ingeschreven!Citaat van: Kekke KotersGoedemorgen,
Een paar praktische vragen. Ik heb zojuist mijn hele administratie weer leeggehaald omdat ik mijn saldo niet kloppend krijg met de bank. Ik denk dat ik verkeerd begonnen ben.
Wij hebben ons 8 oktober 2010 ingeschreven bij de KvK en ongeveer een week daarna is de bankrekening geopend. Echter heb ik voor die tijd al kosten gemaakt en deze betaald uit eigen zak. Ik wil deze fakturen (ongeveer vanaf juni dit jaar) wel inboeken zodat ik de BTW kan terug vragen.
*** Je kunt pas BTW terugvragen met ingang van de datum dat de belastingdienst jou een btwnummer hebt gegeven. Als het goed is heb je hier van de belastingdienst een bericht over ontvangen.
&&&&&& Ok duidelijk. Dat maakt het leven wat simpeler. Het zijn geen grote uitgaven geweest en het zijn gelukkig ook niet heel veel fakturen.
Begin ik nu met deze fakturen in te boeken in de kas? En hef ik het negatieve saldo in de boekhouding dan op met een prive boeking?
*** Als de facturen betaald zijn van prive, dan kies je de optie bij Rekening: Rekening buiten Acumulus. Deze kosten worden dan fiscaal meegerekend.
De optie Kas is puur bedoeld als je werkt met zakelijk kontant geld. Zoals klanten die jou kontant betalen moet je boeken via deze rekeningoptie. Ook kontante uitgaven worden via deze optie geboekt.
&&&&&&&Ok, duidelijk. Als ik deze rekening ga inboeken ga ik een negatief saldo opbouwen terwijl ik dat daadwerkelijk niet heb op de bank. Hoe krijg ik dat recht in de boekhouding?
Ook hebben wij meermalen een storting uit eigen zak gedaan op de bankrekening. Hoe boek ik deze stortingen precies?
*** Dit doe je met priveboeking - storting- Bij. &&&duidelijk bedankt!
Bvd voor het meedenken,
Claudia / Kekke Koters
Heb je gezien dat er maandelijks een cursusavond wordt gehouden? http://www.siel.nl/agenda.php