Hallo Gast

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Bert-Jan Wiegeraad

Pagina's: [1] 2 3 4 5 6 ... 49
1
Nieuwe functionaliteiten / Re: Sorteren op betaaldatum
« Gepost op: 19 januari, 2019, 15:07:16 »
Welk overzicht bedoel je?

2
Speciale onderwerpen / Re: Hoe Affiliate inkomsten met factuur te boeken?
« Gepost op: 10 januari, 2019, 16:09:22 »
Daar maak je zelf een uitgaande factuur voor, ook al verstuur je die niet.

3
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Tips voor de jaarovergang van 2018 naar 2019
« Gepost op: 03 januari, 2019, 21:06:43 »
Laten we via de mail een belafspraak maken.

4
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Tips voor de jaarovergang van 2018 naar 2019
« Gepost op: 02 januari, 2019, 16:28:26 »
Dus als ik dat nu doen voor 2019 mbt banksaldo en BTW; Wat doe ik met een openstaande klantfaktuur? die boekt zich straks vanzelf betaald als het bedrag binnnenkomt toch?(en staat nu dus als debiteur onder vlottende activa)

De openstaande facturen van 2018 komen automatisch op de balans van 2019. Wanneer deze betaald wordt, hoef je deze alleen maar op betaald te zetten met de juiste betaaldatum. Dat kan ook vanuit de bankimport.

Ik ben uiteraard van plan naar een avondcursus te komen. Wil echter vanaf nu alle nieuwe boekingen direct doen en dan 2018 mee en mee naboeken (kan dit ivm faktuurnummers 2018/2019?

Dat lijkt mij geen probleem.

5
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Tips voor de jaarovergang van 2018 naar 2019
« Gepost op: 31 december, 2018, 13:49:59 »
Dankje!

6
Nieuws, wet- & regelgeving / Tips voor de jaarovergang van 2018 naar 2019
« Gepost op: 31 december, 2018, 13:18:57 »
Allereerst: let op de btw-verhoging van 6 naar 9%. Lees meer hierover op:
https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=btw-verhoging-van-6-naar-9

Saldi van bankrekening(en)
Maak voor iedere betaalrekening inclusief Kas een priveboeking naar deze rekening op 1 januari 2019 met het bedrag van het beginsaldo, noem deze boeking bijvoorbeeld: Beginsaldo.
Wanneer het een positief saldo is, maak je een prive-storting. Bij een negatief saldo een prive-opname.
Dit beginsaldo is op de bankafschriften hetzelfde als het eindsaldo van 2018.

Openstaande BTW
Als het goed is, staat op de balans van 2018 alleen nog de BTW die afgedragen (of ontvangen) moet worden uit het 4e kwartaal. Deze wordt immers pas aangegeven en betaald in januari 2019.

Zorg ervoor dat de openstaande BTW op de balans van 2018 alleen het 4e kwartaal betreft. Als je niet alle afdrachten juist hebt geboekt, staat er mogelijk een te hoog bedrag aan openstaande BTW op de balans. Zou je dit opgeven bij de IB-aangifte over 2018, dan kun je direct een onterechte naheffing krijgen.

Als het bedrag op de balans niet gelijk is aan het bedrag in de aangifte omzetbelasting 4e kwartaal, dien je mogelijk e.e.a. aan te passen.

Mogelijke oorzaken van een verschil:
1. de openstaande btw van 2017 was niet op de balans van 2018 geplaatst
2. niet alle afdrachten en/of teruggaven zijn ingeboekt als Afdracht / teruggave Nederlandse BTW maar bijvoorbeeld als priveopname.
3. er zijn boekingen toegevoegd, verwijderd in perioden waar al aangifte over is gedaan.

Zet de openstaande BTW op de balans van 2019 met een nieuwe Balanspost -> BTW-vorig jaar (onderste boeking in het scherm Nieuwe boeking.
Moet je BTW afdragen, kies dan BIJ en niet AF. Datum: 01-01-2019.

Door afrondingen ontstaat er altijd een klein verschil van 1 of enkele euro's. Dat is onvermijdelijk en daar hoeft niets aan gedaan te worden.

Voorraden en leningen
Heb je een lening op de balans staan, zet dan de eindwaarde van 2018 op de balans van 2019 met een Balanspost -> Passiva Lening. Kies NIET voor Saldo direct bijwerken.
Heb je voorraad op de balans staan, lees dan eerst https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=voorraadwaardering

Je kunt nu ook leningen op de balans bijhouden met een aparte rekening van het type Passiva - Overige. Dan houd je verschillende leningen goed uit elkaar. 2019 is een mooi moment om op deze methode over te stappen.

Auto privé
- schrijf de kilometerstand op op 01-01-2019 indien de priveauto zakelijk zal worden gebruikt
- zet de kilometerstand als notitie in het Homescherm zodat je deze makkelijk kunt vinden

Auto op naam van de zaak
- verwerk de bijtelling zakelijke auto voordat je btw-aangifte Q4 doet (als je hier pas aan denkt bij de IB-aangifte, ben je mogelijk te laat)

Investeringen en investeringsaftrek
- controleer of er nog een investering gedaan kan worden in 2018 om aan € 2300 te komen voor de investeringsaftrek

Bankgegevens
- download een volledig CSV-bestand uit elke bankomgeving voor elke rekening zolang deze nog beschikbaar is van heel 2018.

Urenregistratie
- start een nieuw project/dossier tbv niet-relatie-gebonden-uren-registratie voor 2019 en laat het project lopen van 01-01-2019 tot 31-12-2019

7
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Acumulus geoptimaliseerd voor de BV
« Gepost op: 28 december, 2018, 13:08:18 »
Ik moet onderscheid gaan maken tussen een gewone CV en een open CV.

Zet in jouw geval de rechtsvorm maar op VOF.

8
Nou, met deze woorden wil ik het jaar wel afsluiten.

Dank!

9
Speciale onderwerpen / Re: Vraag BTW verleggingsregeling
« Gepost op: 16 december, 2018, 11:34:17 »
Zover ik weet, gaat het o.a om. fysieke werkzaamheden aan onroerend goed. Daar lijkt de installatie van zonnepanelen ook onder te vallen.

In het algemeen ben je veiliger af wanneer je gewoon zelf de btw rekent. Alleen wanneer de hoofd-aannemer er om vraagt, kun je btw verleggen mits het gaat om fysieke werkzaamheden aan onroerend goed.


10
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Acumulus geoptimaliseerd voor de BV
« Gepost op: 15 december, 2018, 20:55:58 »
Als je nu een nieuw account aanmaakt, kun je gelijk de rechtsvorm opgeven.

Kies je voor een BV, dan worden alle benodigde rekeningen gelijk aangemaakt.

11
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Acumulus geoptimaliseerd voor de BV
« Gepost op: 15 december, 2018, 19:34:05 »
Het lijkt mij beter om een nieuw account aan te maken.

12
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Acumulus geoptimaliseerd voor de BV
« Gepost op: 14 december, 2018, 09:18:14 »
Jazeker!

Kies bij Beheer -> Contractgegevens -> Rechtsvorm voor Coöperatie.

Je ziet nu dat in het eigen vermogen de winst en de VPB worden berekend. Je ziet bij Vreemd vermogen eveneens de VPB staan.

Maak een speciale rekening aan voor de afdrachten VPB, kies het type: afdracht / teruggaaf VPB


13
Nieuwe functionaliteiten / Re: Vrije kostensoorten
« Gepost op: 29 november, 2018, 12:14:31 »
Acumulus is nu veel meer geoptimaliseerd voor BV's.

Als je wilt, kan ik e.e.a. aan je toelichten in een belafspraak.

14
Nieuws, wet- & regelgeving / Acumulus geoptimaliseerd voor de BV
« Gepost op: 27 november, 2018, 21:51:50 »
Acumulus is nu niet alleen ideaal voor eenmanszaken maar ook voor BV's.

Belangrijk: zet bij Beheer -> Contractgegevens de rechtsvorm op Besloten vennootschap


Voor de BV zijn de volgende zaken ingebouwd:

1. Verschillende rekeningsoorten op de balans


Naast de gewone bankrekening, kun je nu ook rekeningen aanmaken voor:

  • - Overige activa zoals vorderingen
  • - Overige passiva
  • - boekingen direct in het eigen vermogen zoals uitgekeerd dividend
  • - boekingen voor de afdracht van VPB

Als je gaat naar Beheer -> Rekeningen en je wijzigt een rekening, dan zie je een vierde tabblad: Speciaal. Daar kun je de rekeningsoort aanpassen. In principe is elke (nieuwe) rekening van het type: Activa - Liquide middelen.

2. Automatisch bijwerken eigen vermogen met winst en VPB

Wanneer je bij de contractgegevens de rechtsvorm zet op Besloten vennootschap, wordt de winst automatisch in het EV verwerkt. Daarnaast wordt de VPB automatisch op de balans gezet, zowel als vreemd vermogen als in het EV. Het enige dat je nog hoeft te doen, is (voorlopige) afdrachten VPB te boeken. Wanneer je de VPB-afdrachten met een interne overboeking boekt naar een rekening van de soort Passiva - afdracht / teruggaaf VPB, wordt de VPB volledig automatisch op de balans bijgehouden.


In een paar stappen Acumulus gereed voor een BV

1. Boek de aandelen met een balansboeking Eigen vermogen. Deze staan nu automatisch op de balans van elk jaar.

2. Maak een rekening aan met de naam Rekening Courant DGA (rekeningsoort Overige activa)
Elke keer als je geld opneemt uit jouw BV, boek je een interne overboeking VAN Bank NAAR RC DGA.

3. Maak een rekening met de naam Winstreserves vorig boekjaar (rekeningsoort Eigen vermogen)
Boek met een priveboeking de winstreserve van vorig jaar zodat het eigen vermogen een goede beginbalans heeft.

4. Maak een rekening aan voor Uitgekeerd dividend (rekeningsoort Eigen vermogen)
Boek elke dividend uitkering met een interne overboeking VAN Bank NAAR de rekening Uitgekeerd dividend

5. Maak een rekening aan voor VPB-afdrachten (rekeningsoort afdracht / teruggaaf VPB)
Boek elke afdracht VPB met een interne overboeking VAN Bank NAAR VPB-afdrachten.

6. Maak twee aparte kostensoorten aan:
- Loonheffingen
- Salarissen
Boek elke afdracht loonheffing als een zakelijke uitgave btw-vrij op de kostensoort Loonheffingen.
Boek elke uitbetaling van salaris als een zakelijke uitgave btw-vrij op de kostensoort Salarissen.

Acumulus houdt alles netjes bij op de balans. Je kunt ook direct zien of alles nog klopt want anders verschijnt er een bedrag achter Te corrigeren. Zo houd je het hele jaar het schip recht en word je niet aan het einde van het jaar geconfronteerd met verschillen.


Heb je te maken met een deelneming?

Er is sprake van een deelneming als jouw BV aandelen bezit van een andere BV. Een holding heeft vaak aandelen in een werkmaatschappij.

Maak een rekening aan met de naam Netto vermogenswaarde deelneming (rekeningsoort Overige activa)
Elke ontvangst van dividend boek je met een interne overboeking VAN Netto vermogenswaarde deelneming NAAR Bank.

Tevens heb je dan een rekening nodig met de naam Resultaat deelneming (rekeningsoort Eigen vermogen)
Aan het einde van het jaar waardeer je de Netto vermogenswaarde op met een interne overboeking VAN Resultaat deelneming NAAR Netto vermogenswaarde deelneming.


Heb je toch nog een vraag over de administratie van jouw BV in Acumulus?

Bel of mail ons en wij helpen jou graag verder. Ook de boekhouding van een BV is nu heel simpel geworden.

15
Wat ontzettend leuk om te lezen.

16
Nieuwe functionaliteiten / Re: Koppeling met knab
« Gepost op: 16 november, 2018, 15:50:43 »
Eerlijk gezegd weinig aan gedaan. De andere methode werkt prima en MT940 schijnt eruit te gaan.

17
Speciale onderwerpen / Re: Inkomsten app uit de microsoft app store
« Gepost op: 15 november, 2018, 22:07:09 »
Ik denk dat je dat even moet uitzoeken.

18
Speciale onderwerpen / Re: Inkomsten app uit de microsoft app store
« Gepost op: 15 november, 2018, 19:23:03 »
Heb jij jouw BTW-nummer opgegeven bij Microsoft?

19
Speciale onderwerpen / Re: Inkomsten app uit de microsoft app store
« Gepost op: 15 november, 2018, 17:55:16 »
Het maakt veel uit of het binnen of buiten de EU is.

20
Speciale onderwerpen / Re: Inkomsten app uit de microsoft app store
« Gepost op: 15 november, 2018, 17:44:20 »
In welk land zit in dit geval Microsoft?

21
Speciale onderwerpen / Re: Inkomsten app uit de microsoft app store
« Gepost op: 15 november, 2018, 16:48:37 »
Als Microsoft buiten de EU zit, is het een factuur BTW-vrij.

https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=facturen-naar-het-buitenland

23
Speciale onderwerpen / Re: BTW verleggen (goederen en diensten)
« Gepost op: 22 oktober, 2018, 20:07:02 »
Dat maakt het eenvoudiger.

24
Speciale onderwerpen / Re: BTW verleggen (goederen en diensten)
« Gepost op: 21 oktober, 2018, 22:22:43 »
Ik weet dat niet zeker. Wellicht kun je het beste even bellen naar de belastingdienst hierover.

25
Speciale onderwerpen / Re: BTW verleggen (goederen en diensten)
« Gepost op: 21 oktober, 2018, 22:12:44 »
Indien de btw op de materialen niet verlegd dient te worden, kun je daar het beste een aparte factuur voor maken.

26
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: FOR, Pensioenbeleggen en jaarruimte
« Gepost op: 06 oktober, 2018, 11:18:58 »
Lange tijd heb ik weinig aan het opbouwen van pensioen gedaan. Ik gooi het geld zeker niet over de balk, maar echt een systeem van aflossen, beleggen en sparen zit er niet in. Dat wil ik veranderen.

Nu heb ik de afgelopen 2 jaar de FOR gereserveerd (of hoe je dat noemt). Het geld heb ik op een aparte spaarrekening gezet. Maar dat levert uiteraard vrijwel niets op. Is het dan niet slimmer om het te beleggen?

Het primaire voordeel van sparen via de FOR, is dat je uitstel van belasting hebt. Dat staat los van hoe je dat geld vervolgens laat renderen. Ik zou geen grote risico's willen nemen met spaargeld waar je nog belasting over moet betalen.


Ik heb inmiddels verschillende pensioenmogelijkheden voor ZZP'ers gevonden. ZZP Pensioen, Pensioenbeleggen bij Brand New Day en DeGiro. Kan ik dan nu die gereserveerde bedragen bij één van die partijen op een rekening zetten? Alles, dus nu 2 keer ongeveer 8000?

Dat zou kunnen maar de vraag is dan of het geld dan nog steeds zakelijk is en op de balans blijft staan. Ik zou hier meer advies over vragen aan een accountant.
Je wilt voorkomen dat de belastingdienst dit gaat beschouwen als een afbouw van de FOR waardoor je opeens wel belasting moet betalen.


Volgens mij niet, want als ik via webtools mijn jaarruimte bereken moet ik altijd mijn "OR" invullen en dan komt er een veel lager bedrag aan 'jaarruimte' uit.

De jaarrruimte gaat over het maximum dat je per jaar belastingvrij kunt reserveren voor pensioen. Dat kan zowel zakelijk als prive zijn.

Hopelijk weet iemand raad, want ik ben het spoor (en de juiste info!!) even kwijt.

27
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Bonnen bewaren
« Gepost op: 06 oktober, 2018, 11:09:04 »
Volgens mij worden de regels pas bepaald wanneer een inspecteur controleert.

Als de administratie degelijk in elkaar steekt, is een scan prima.

Als er veel mankeert aan de administratie, komt de lat hoger te liggen voor alle onderdelen, dus ook voor bonnen e.d.


28
Webshopkoppelingen / Re: Api mijnwebwinkel.nl
« Gepost op: 21 september, 2018, 21:20:26 »
Heb je de oude koppeling verwijderd en een nieuwe aangemaakt?

29
Nieuwe functionaliteiten / Re: betaalmethode zichtbaar op factuur en pakbon
« Gepost op: 18 september, 2018, 18:01:21 »
Dan begrijp ik niet wat jouw vraag is.

30
Nieuwe functionaliteiten / Re: betaalmethode zichtbaar op factuur en pakbon
« Gepost op: 18 september, 2018, 17:45:45 »
Kun je dat per betaalmethode instellen?

31
Nieuwe functionaliteiten / Re: betaalmethode zichtbaar op factuur en pakbon
« Gepost op: 18 september, 2018, 15:48:26 »
Volgens mij ondersteunt CCV niet onze API-mogelijkheid om direct de juiste rekening mee te sturen.

32
Nieuwe functionaliteiten / Re: betaalmethode zichtbaar op factuur en pakbon
« Gepost op: 18 september, 2018, 15:40:21 »
Dat is er al.

Als de factuur betaald is op rekening, wijzig je de rekening naar die rekening.

Als de factuur met Mollie is betaald, zet je de rekening op Mollie.

33
Nieuwe functionaliteiten / Re: betaalmethode zichtbaar op factuur en pakbon
« Gepost op: 18 september, 2018, 15:33:55 »
Acumulus kent geen aparte registratie van betaalmethoden.

Wel waar het terecht is gekomen: de rekening.

34
Nieuwe functionaliteiten / Re: betaalmethode zichtbaar op factuur en pakbon
« Gepost op: 18 september, 2018, 15:24:00 »
Het gaat dus niet om de gewenste betaalmethode maar om de betaalmethode die is gebruikt.

35
Nieuwe functionaliteiten / Re: betaalmethode zichtbaar op factuur en pakbon
« Gepost op: 18 september, 2018, 15:01:31 »
Wellicht denk ik te simpel, maar kun je dat niet gewoon in de tekst onder de producten standaard opnemen?

36
Nieuwe functionaliteiten / Re: betaalmethode zichtbaar op factuur en pakbon
« Gepost op: 18 september, 2018, 14:55:22 »
Bedoel je dat staat aangegeven op welke wijze betaald moet worden?

37
Dan zijn we nu al compleet :)

38
Wat ontzettend leuk!

39
Tot 2008 had ik een re-integratiebureau in Rotterdam. Daar gaf ik diverse cursussen over ondernemen en spiritualiteit.

Vanaf 2008 dook ik echter helemaal in Acumulus maar ik heb nog regelmatig mooie gesprekken met klanten over het volgen van het eigen kompas.

Vorige week dacht ik: weet je wat, ik ga gewoon weer een cursus geven. Kijken wat er gebeurt.

Als er drie mensen komen, vind ik het al geweldig.

https://www.siel.nl/cursussen/jouw_onderneming_een_ontdekkingsreis/


Misschien vraag je je af wat dit met boekhouden te maken heeft. Volgens mij niet erg veel maar als je je bedenkt dat SIEL staat voor:

Spiritueel
Intellectueel
Emotioneel
Lichamelijk

dan is het niet vreemd dat dit uit onze koker komt.

40
Nieuwe functionaliteiten / Re: Facturen en bonnen scannen en inlezen
« Gepost op: 12 september, 2018, 19:31:30 »
UBL komt zeker een keer.

Het punt is dat er veel UBL-dialecten zijn. Nu lijkt dat een beetje minder te worden maar onlangs is vanuit Brussel aangekondigd dat er een heel ander dialect gaat komen.

Ik ben dus terughoudend want het staat allemaal nog in de kinderschoenen.

41
Nieuwe functionaliteiten / Re: Facturen en bonnen scannen en inlezen
« Gepost op: 12 september, 2018, 16:25:31 »
Het is de kunst om als leverancier bij jezelf te blijven.

Er zijn altijd meer wensen dan wij allemaal kunnen inbouwen. We moeten dus altijd keuzes maken en sommigen teleurstellen.

Acumulus is gemaakt en blijft doorontwikkeld worden voor diegenen die het waarderen.

Soms vertrekken klanten, soms komen zij weer terug.

42
Nieuwe functionaliteiten / Re: Facturen en bonnen scannen en inlezen
« Gepost op: 12 september, 2018, 14:51:23 »
Wij innoveren permanent.

Het is niet terecht om te zeggen dat wij niet innoveren omdat jij jouw gewenste features niet krijgt.

De kracht van Acumulus is dat je zonder boekhoudkennis een complete jaarrekening kunt maken en geen boekhouder nodig hebt.

Wij bieden gratis ondersteuning voor alle boekhoudkundige vragen inclusief hulp bij de complete IB-aangifte.

Het is maar net waar je waarde aan hecht.

43
Nieuwe functionaliteiten / Re: Facturen en bonnen scannen en inlezen
« Gepost op: 12 september, 2018, 14:32:47 »
Ik zag een artikelen over het inscannen van bonnen bij ING. Persoonlijk vindt ik het niet fijn werken omdat die heel slecht is in het herkennen van de facturen. En er nogsteeds veel handwerk zit in het importeren naar Acumulus.

Ik zou het alleen gebruiken om snel een foto van een bonnetje te koppelen aan een mutatie zodat deze meegenomen wordt bij het importeren.

Er zijn ondertussen heel veel (online) boekhoud pakketten die het je erg makkelijk maken.

Factuur binnen, foto maken alle velden die herkend worden zijn al ingevuld je hoeft de ingescande bon of factuur alleen nog te accorderen en misschien nog even onder de juiste kostenplaats te hangen.
Ik wil graag bij Acumulus blijven maar doordat deze functie een groot gemis is ben ik wel aan het rondkijken.
Er zijn vele mooie oplossingen voor vaak kun je een factuur mailen naar een email adres of de met een app fotograferen.
Doordat alles in een beveiligde cloud omgeving wordt bewaard mag je de bonnen en facturen direct weggooien.
Dit scheelt enorm veel tijd en mappen in de kast.

Nogmaals ik weet van de oplossing voor ING maar die is gewoon niet optimaal.
Daarnaast werken er veel boekhoudpakketten met een automatische bankkoppeling waardoor je dit niet meer handmatig met een CSV bestand hoeft te importeren.

Zijn er bij Acumulus plannen om zoiets (op korte termijn) door te voeren.   Desnoods in samenwerking met een bedrijf dat al een dienst aanbied met het scannen van bonnen.

Ik heb wat tests gedaan met externe partijen die zich specialiseren in scan en herken. De succesratio is ongeveer 60%. Dat betekent dat het dus heel vaak niet goed gaat.

Het importeren van de bankmutaties gaat in de praktijk nog altijd het snelst.

44
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Tips voor de jaarovergang van 2017 naar 2018
« Gepost op: 22 augustus, 2018, 11:42:00 »
Je moet de bijtelling van de zakelijke auto invoeren voordat je aangifte omzetbelasting doet voor het vierde kwartaal en voordat je IB-aangifte doet.

45
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Tips voor de jaarovergang van 2017 naar 2018
« Gepost op: 21 augustus, 2018, 23:03:32 »
Ik denk dat je dan Ja moet aanvinken en de auto-onttrekking moet aftrekken van de gewone onttrekking zodat het totaal weer klopt.

46
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Tips voor de jaarovergang van 2017 naar 2018
« Gepost op: 21 augustus, 2018, 22:49:16 »
Maar het is toch een zakelijke auto?

47
Nieuws, wet- & regelgeving / Column - De opkomst en ondergang van broodfondsen
« Gepost op: 12 augustus, 2018, 17:36:24 »
Je hoort er steeds meer over: broodfondsen. Een kleine groep ondernemers steunt elkaar financieel bij arbeidsongeschiktheid. Deze fondsen spreken mij om drie redenen aan:

1. het is kleinschalig en persoonlijk;
2. deelname is vrijwillig;
3. er is geen overheidsbemoeienis.

De boekhouding van een fonds van maximaal 50 ondernemers is overzichtelijk. Iedereen kan precies zien wat er gespaard wordt en wat er uitgekeerd wordt. De ondernemers kennen elkaar persoonlijk en de onderlinge schenkingen zijn persoonlijk. De drempel om je als lid ziek te melden en een beroep te doen op de vrijgevigheid van bevriende ondernemers, is hierdoor vele malen hoger dan bij een grote verzekeraar.

Door de vrijwillige deelname zijn deelnemers veel meer geneigd de afspraken, de imperfecties en consequenties te respecteren en te ondersteunen dan bij een verplicht fonds. Als je het niet ondersteunt en niet echt wilt laten slagen, word je gewoon geen lid.

Broodfondsen zijn zelfregulerend binnen de bestaande wettelijke kaders. Zij kunnen hun eigen regels opstellen zolang deze niet in strijd zijn met de wet. Tevens is het fiscaal-neutraal. De inleg is niet aftrekbaar en de ontvangen schenkingen zijn niet belast. 

Allemaal prima maar er zijn serieuze bedreigingen.

Hoewel broodfondsen zullen zeggen dat zij geen verzekeraars zijn, is het oogmerk wel degelijk om een bepaalde inkomens-zekerheid te geven bij arbeidsongeschiktheid. Daar ontstaat meteen het eerste probleem: wat is arbeidsongeschiktheid?

Arbeidsongeschiktheid zoals we dat van de vroegere WAO kennen, ging over het verlies van verdiencapaciteit. Als je altijd 100.000 euro verdiende, en door ziekte theoretisch nog maar 50.000 kon verdienen, dan daalde de verdiencapaciteit met 50% en was je dus 50% arbeidsongeschikt.

Broodfondsen gaan niet uit van deze gebruikelijk definitie van arbeidsongeschiktheid maar van een soort elementair inkomen. Er moet minimaal brood op de plank komen. Maar een sociaal minimum is het ook niet want er wordt niet gekeken naar de totale vermogens- en inkomens-situatie van het lid dat zich ziek meldt. Het begrip "Brood" is niet helder gedefinieerd.

Stel: een lid van het broodfonds heeft een adviesbureau. Dit lid is getrouwd en samen bezitten zij een huis van 475.000 euro. De partner heeft een goede baan. Het lid wordt ziek en doet een beroep op het broodfonds. Wordt hier brood op de plank gefinancierd of is het toch een vergoeding voor verloren inkomen?

Het gebrek aan heldere definities en kaders is weliswaar problematisch maar wordt in de praktijk opgevangen door vertrouwen en persoonlijk contact. Dit kan echter alleen werken in een kleinschalige en persoonlijke setting. De onvolmaaktheden kunnen worden gladgestreken juist omdat het vrijwillig, persoonlijk en kleinschalig is. Men komt er (vaak) wel uit.

Nu het aantal broodfondsen sterk aan het groeien is, is het interessant om te bekijken hoelang de drie succesfactoren vrijwilligheid, persoonlijkheid en kleinschaligheid de komende jaren stand zullen houden. Het gaat immers over fondsen waar geld in zit. Steeds meer geld. Nu gaat het nog over miljoenen, maar over een paar jaar wellicht over honderden miljoenen.

De eerste bedreiging is reeds zichtbaar omdat broodfondsen overkoepelende afspraken maken met andere broodfondsen. De veiligheid van kleinschaligheid komt hiermee in gevaar. Als lid kun je nu niet alleen moeten betalen voor jouw bevriende zieke collega-ondernemer maar ook voor ondernemers die je helemaal niet kent. En die hebben misschien wel een veel duurder huis dan jij en inkomsten waar jij niets van weet.

Vroeg of laat komen er rechtszaken. Een ondernemer vindt dat hij of zij recht heeft op een schenking. De ondernemer vindt zichzelf ziek, het broodfonds vindt van niet. Een andere ondernemer is lid van drie broodfondsen. Twee broodfondsen gaan over tot uitbetaling, de derde vindt het echter wel welletjes maar schiet te kort om dat goed te onderbouwen.

De overheid zal vroeg of laat ook iets willen regelen. Dan komen er regels voor broodfondsen over acceptatie van nieuwe leden, betere definities van arbeidsongeschiktheid en verplichte verdeling van fondsen over andere fondsen. Vervolgens komt er een nationaal fonds en niemand heeft meer zicht op hoeveel geld er in komt en hoeveel er uit gaat. In het bestuur van het nationale broodfonds zien we opeens allerlei oud-politici terug.

Tot slot zal deelname verplicht worden. En dan staat de deur open om vertrouwen en persoonlijkheid volledig te vervangen voor strakke regels, procedurele verplichtingen en hoge drempels om uit te keren.

Een kwetsbaar maar mooi initiatief van ondernemers om voor elkaar te zorgen, dat werkte omdat het klein, persoonlijk en vrijwillig was, groeit kapot en wordt vakkundig weggereguleerd door de staat.

Maar men kan altijd weer opnieuw beginnen. Met vlees-fondsen of soja-fondsen. Iets waarmee ondernemers elkaar zonder overheidsbemoeienis kunnen helpen. Met simpele regels. Met klungelige kaders en problematische definities. Dat geeft op zich niet want het is kleinschalig, persoonlijk en vrijwillig. Dus kan het weer werken. Zolang het geen succes wordt.

Bert-Jan Wiegeraad

48
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Training vanuit buitenlands aanbieder/BTW
« Gepost op: 04 juli, 2018, 09:02:13 »
Je laat de BTW op 21% staan.

Je voert het bedrag van de factuur in bij EX BTW

Je selecteert Levering buiten EU

50
Speciale onderwerpen / Re: Berekening KOR
« Gepost op: 28 juni, 2018, 14:11:44 »
De totale btw te betalen is: 11090.75

De btw uit rubriek 4b gaat er af:  11090.75 - 9307.66 = 1783.09

2.5 * het verschil tussen 1883 en 1783.09 = 249. 77

Pagina's: [1] 2 3 4 5 6 ... 49