Hallo Gast

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Floris

Pagina's: [1]
1
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: familie in de zaak
« Gepost op: 06 januari, 2015, 16:33:23 »
Ik zou je adviseren hiervoor een Payrollbedrijf te gebruiken en je zus daar op de payroll te zetten met een uitzendcontract... Daar maak ik zelf ook gebruik van, als je meer info wilt hoor ik het graag!

Ik zou trouwens ook de naam van je bedrijf in de post hierboven weghalen als je geen associatie met schoonmaakactiviteiten wilt hebben, anders komen mensen hier terecht wanneer ze je bedrijf googlen ;)

2
Update 2014: Huurwaardeforfait / Woningforfait / Bijtelling privegebruik woning die behoort tot het ondernemingsvermogen is in 2014 maar liefst 1,7%:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/veranderingen_inkomstenbelasting_2014/bijtelling_privegebruik_woning_2014

3
Hallo Astrid,

Wat een gedoe! Maar wel fijn dat je uiteindelijk toch de bevestiging hebt gekregen dat het mag!

Groeten,

Floris

4
Hey dat is helemaal een goed idee!   8)

Bedankt Annalies!

5
Dankjewel Annalies!

Ik ga nog even bekijken/berekenen of het de moeite is om over 2012 nog een nieuwe aangifte te doen en een suppletie in te dienen, per saldo zal het niet heel veel schelen denk ik omdat het wel als kosten is geboekt dus ik zal maar een klein gedeelte meer terugkrijgen dan in de huidige situatie volgens mij? En dan ga ik ook nog de afweging maken of ik het dat bedrag waard vind om een aantal maanden langer te moeten wachten op de teruggaaf die ik verwacht! ;)

Nogmaals enorm bedankt!

Groeten,

Floris

6
Hoi Annalies,

Enorm bedankt voor je bericht! Hier was ik al bang voor, mijn gevoel zei al dat het niet klopte om btw als kosten te boeken! ;) Ik zie nu trouwens dat er ook bij de hulptekst in Acumulus een verwijzing staat naar het hulpsheet waar de juiste boeking in uitgelegd staat... Het is wel wat omslachtig maar als het geld oplevert dan heb ik dat er graag voor over!

Jouw link naar het hulpsheet werkte niet helemaal, het moet volgens mij zijn: https://www.sielsystems.nl/acumulus/downloads/douane_invoer_schema_21.xls

Jammer dat ik dus blijkbaar over 2012 een aardig bedragje ben misgelopen, dat kan ik zeker niet alsnog terugvragen omdat dan ook mijn aangifte inkomstenbelasting 2012 niet meer klopt? Over Q1-2013 ben ik gelukig nog net op tijd, ik ga nu al die boekingen van Fedex maar even wissen en opnieuw invoeren volgens het hulpsheet!

Nogmaals hartelijk dank!

Groeten,

Floris

7
Speciale onderwerpen / Levering van buiten EU / Aparte factuur inklaarder
« Gepost op: 24 april, 2013, 11:05:55 »
Goedemorgen!

Ik krijg regelmatig leveringen vanuit USA, waarbij ik een aparte factuur krijg van de inklaarder (Fedex). Nu boek ik dat altijd zoals in Acumulus staat aangegeven wanneer ik met mijn muis het vakje "Levering van buiten EU" aanwijs: ik boek de factuur van mijn leverancier als gewone factuur met 0% BTW en ik boek de factuur van Fedex apart.

Nu heb ik die factuur van Fedex tot op heden geboekt als gewone factuur met 0% btw als "porti- % vrachtkosten" maar toen ik vanmorgen weer eens zo'n boekwerk van Fedex zat door te nemen viel me op dat dit (natuurlijk!) de BTW is die in rekening wordt gebracht en niet zomaar inklaringskosten! Maar nu mijn vraag: hoe boek ik deze factuur van Fedex nu, klopt dat wel hoe ik het nu boek? (als gewone factuur met 0% btw als "porti- % vrachtkosten").

Alavst bedankt voor jullie tijd en moeite!

Groeten,

Floris

8
Citaat van: Liemersbewind
Ok dank je wel, dus even voor alle duidelijkheid. Ik boek de huur, gas, water, elektra, verzekeringen etc. maandelijks in als zakelijke kosten en aan het eind van het jaar boek ik de correctie in voor het privé gebruik. Is dat die 1,4 % van de woz waarde of is dat het percentage aan privé gebruik in verhouding tot het zakelijk gebruik?

Als je dus het totale bedrag aan huur, energie etc als zakelijke kosten wilt opvoeren dan boek je aan het eind vh jaar 1,4% vd WOZ-waarde als bijtelling voor privegebruik, deze manier heet \"huurrecht rekenen tot het ondernemingsvermogen\" en is in de meeste gevallen fiscaal het interessants voor de huurder.

Wil je slechts dat percentage van de huur etc als kosten opvoeren dat je zakelijk gebruikt (bijv slechts 10% vd kosten bij een werkruimte die 10% bedraagt vh oppervl vd huurwoning) dan hoef je geen bijtelling voor privegebruik aan het einde vh jaar te boeken, deze methode wordt genoemd \"administratief splitsen\" en dat is waar dit topic eigenlijk over gaat ...

In de meeste gevallen is het voor de huurder dan ook het voordeligst om het huurrecht aan te merken als ondernemingsvermogen waardoor je alle kosten samenhangend met de huur mag aftrekken en je \"slechts\" 1,4% vd WOZ-waarde als bijtelling hoeft op te geven.

Groeten,

Floris

9
Citaat van: Liemersbewind
Ok even recapituleren of ik het goed begrijp voorbeeld.

Ik heb een huurhuis en ik betaal €500,- p/m huur en de woz waarde is €200.000,- ik heb mijn kantoor aan huis wat groter is dan 10%. Ik boek dan €500,- af op mijn bedrijfskosten en vervolgens boek ik €233,- (200.000 X 1,4 % : 12 = 233) bij als zijnde privé gebruik van de woning, waardoor ik dan feitelijk €267,- aftrek. Klopt dit zo??? Mag je dan ook bv. alleen die €267,- aftrekken en de bijtelling achterwege laten en geld dit ook voor de overige woonplaatsen hetzelfde???

Alvast bedankt, Ton

Beste Ton,

Volgens mij zit je op de goede weg. Voor de overige woonlasten hoef je dan het Huurwaardeforfait natuurlijk niet meer bij op te tellen, dit heb je tenslotte al gedaan. Esther adviseerde trouwens om het apart te boeken, het Huurwaardeforfait als bijzondere bijtelling en dan vervolgens alle kosten simpelweg als zakelijke kosten.

Dit (je huurrecht tot ondernemingsvermogen rekenen door alle met huur samenhangende kosten af te trekken en Huurwaardeforfait bij te tellen) kan overigens op deze wijze alleen cq is alleen zinvol als:

-Bij onzelfstandige werkruimte; (zelfstandige werkruimte zijn andere regels voor)
-Bij eenmanszaak of vof; (BV kent geen keuzevermogen)
-bij huurwoning; (bij eigen woning kan het in principe ook maar heeft weinig toegevoegde waarde, immers hypotheekrente wordt reeds afgetrokken bovendien wordt eventuele winst bij doorverkopen vh huis belast)
-bij aantoonbaar zakelijk gebruik van de woning van meer dan 10%.

Tot zover my 2 cents ;)

Groeten,

Floris.

10
Helemaal Top, bedankt voor de snelle en duidelijke reactie Esther!

Groeten,

Floris

11
De 1,4% komt uit deze tabel:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/wat_u_verder_wilt_weten/bedrijfsruimte/eigen_pand_als_woning_en_bedrijfspand/inbreng_in_ondernemingsvermogen/eigenwoningforfait

Mijn vraag is dus niet of dit mag, maar hoe dit te boeken is in Acumulus?

Of het mag is een hele andere discussie, blijkens een uitspraak van de rechtbank Arnhem (http://jure.nl/bl2190) uit 2009 mag dit, mits je bij de start vd onderneming of bij betrekken vd woning ervoor hebt gekozen het huurrecht tot je ondernemingsvermogen te rekenen.

Groet,

Floris

12
Citaat van: Esther-Meer over Cijfers
Ter aanvulling: bij deze link van de belastingdienst stellen zij dat wanneer de oppervlakte van de werkruimte meer dan 10% van de woning is, dat er dan ook een derde keuze is, namelijk het gehele huurrecht als ondernemingsvermogen aan te merken, waarbij dan een wettelijk percentage voor privegebruik in acht moet worden genomen. Dit levert meestal nog een veel grotere aftrekpost op!  

Groet, Esther

Beste Esther,

Hartelijk dank voor dit bericht, hier zullen vele huurders enorm blij mee zijn! Nu blijft de vraag: hoe boeken we dit in Acumulus? Namelijk de volgende punten:

1. \"Het gehele huurrecht als ondernemingsvermogen aanmerken\", vereist dit nog een actie in Acumulus of geef je door punt 2 door te voeren al impliciet aan dat je ervoor hebt gekozen om het huurrecht als ondernemingsvermogen aan te merken?

2. Wanneer je ervoor kiest om het huurrecht als ondernemingsvermogen aan te merken (dit kan wanneer je meer dan 10% vd huurwoning zakelijk gebruikt), dan kun je alle kosten ivm huur (huur, servicekosten, inboedelverz, energiekosten etc MINUS de eventueel ontvangen Huurtoeslag) als kosten opvoeren/aftrekken. Voor het privegebruik vd woning vereist de Belastingdienst dat je het Huurwaardeforfait (1,4% vd WOZ-waarde, meen ik)  bij je winst optelt. Hoe boeken we dit laatste in Acumulus?

Groeten,

Floris

Pagina's: [1]