Hallo Gast

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Annalies Janssens

Pagina's: [1] 2 3 4 5 6 ... 11
1
graag gedaan!

2
Ik ben er niet helemaal ingedoken maar het sjabloon is niet bedoeld om een nieuwe factuur te maken.
Je kunt de oorspronkelijk factuur openen en er een ander sjabloon aan hangen, als je die dan opent (en later verstuurt) dan zou je als het goed is de gewenste tekst zien.

3
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Vragen over de KOR
« Gepost op: 13 oktober, 2020, 15:38:47 »
Goed te horen.

De bijtelling van 2.7% betaal je inderdaad niet meer, maar een herziening van de BTW op aanschaf wel.
Dat is toch wel echt een ander ding.

Als je bij aanschaf meer dan € 2500 BTW teruggevraagd hebt, dan moet je wel degelijk per jaar nog 1/5 deel opgeven

4
Vraag & aanbod / Re: Herhaalde oproep: Financieel planner gezocht
« Gepost op: 05 oktober, 2020, 19:13:41 »
De enige die ik ken op dit gebied is René Gruts
https://www.vervier.nl/uw-vervier-adviseur/
(Nieuwerkerk a/d IJssel)

5
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Vragen over de KOR
« Gepost op: 04 oktober, 2020, 13:21:47 »
Hier kun je alvast heel wat informatie lezen:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/nieuwe-kleineondernemersregeling/wat-betekent-meedoen-met-de-nieuwe-kleineondernemersregeling/moet-ik-mijn-btw-aftrek-herzien-vanwege-de-kleineondernemersregeling

1 herziening BTW moet je zien over 5 jaar. Voor jouw auto is dat 2018 tm 2022. In dit geval zou je dan in 2021 en 2022 1/5 deel van de BTW op aanschaf moeten terugbetalen (als die BTW totaal meer dan € 2500 geweest is)

2 onderaan de link zie je dat je in dat geval (kun je eens per jaar doen) een papieren aangifte moet aanvragen

3 Over de BPM: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/bpm/vrijstelling/ondernemersregeling
https://maxius.nl/wet-op-de-omzetbelasting-1968/artikel7/
  Het is nogal een lastige materie vind ik maar bij mijn weten heb je als ondernemer (mits aan de voorwaarden voldoet) recht op aftrek BPM, ook al ben je niet BTW plichtig, net als het lage tarief voor de MRB
Eventueel kun je hierover nog eens contact opnemen met de belastingdienst of een specialist

4 Meeste VVE´s kunnen inderdaad geen BTW terugvragen. Let er dan wel op dat je vanaf 2021 hetzelfde bedrag factureert als wat je eerder INCL BTW factureerde. Anders geef je het voordeel aan hen weg

6
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Betaalde BTW binnen de nieuwe KOR
« Gepost op: 05 juli, 2020, 22:46:55 »
er bestaan geen domme vragen  ;)

Alles wat je betaalt kun je nu boeken als kosten incl. BTW. De BTW component telt dus mee als kosten.

7
Speciale onderwerpen / Re: gedeeltelijke financial lease.
« Gepost op: 01 juli, 2020, 14:52:26 »
Ik denk dat je hiermee al aardig verder komt:

https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=financial-lease

Vanwege de diverse geldstromen kun je een rekening "te verrekenen bedragen" gebruiken om alles kloppend te houden.
Kijk maar even hoe ver je komt. Als je dan nog gerichte vragen hebt kun je je hier gewoon weer melden.

8
Je komt inderdaad dichterbij....

Als je de margeregeling toe zou mogen passen, dan betaal je BTW over het verschil tussen inkoop en verkoop. Voor een autohandelaar staat zo'n auto niet als activum op de balans waarover wordt afgeschreven.
Het doel is immers: koop een auto en verkoop m zo snel mogelijk voor meer dan de aankoop.

Als de auto bij jou voor de BTW op de zaak staat 9als je alle BTW op de kosten altijd hebt afgetrokken zonder privé correctie per jaar, dan moet je BTW afdragen over de verkoopwaarde.
(het bedrag waarvoor je de auto verkoopt is dan het bedrag incl. BTW)

9
Er spelen wat verschillende dingen:

- je hebt boekwinst als de verkoop van de auto meer is dan de boekwaarde op dat moment (de waarde op de balans)
  (aankoopwaarde doet er niet toe)

- BTW draag je af over de HELE verkoop als de auto voor de BTW op de zaak staat.
  De margeregeling is er namelijk alleen voor handelaren in auto's. Als jij als ondernemer een auto van een particulier koopt en later weer aan een particulier verkoopt ben je nog geen autohandelaar dus mag je de margeregeling niet toepassen.

Juist om deze reden is het bijna nooit/heel vaak niet gunstig om een tweedehands auto voor de BTW op de zaak te zetten

10
Nieuwe functionaliteiten / Re: Bankmutaties > massa verwerking prive-boeking
« Gepost op: 18 april, 2020, 12:37:36 »
Ah zo.

Ja, per periode klopt het dan inderdaad. Maar ik zou dat zelf zo niet willen doen. Kans op een vergissing is wel erg groot.
Als een klant van mij teveel prive boekingen blijft doen, dan zeg ik dat ik een deel van de bankkosten moet corrigeren omdat die kosten berekend worden aan de hand van het aantal boekingen.
Aangezien het aantal prive boekingen dan wel erg uit de bocht vliegt, kan ik eigenlijk niet anders.

Meestal helpt dat wel....

11
Nieuwe functionaliteiten / Re: Bankmutaties > massa verwerking prive-boeking
« Gepost op: 18 april, 2020, 11:12:34 »
Ik ben niet van de technische afdeling maar mij lijkt dat niet wenselijk om 2 redenen.

- waarom heb je zoveel prive boekingen op een zakelijke rekening dat bulkverwerking nodig is
- je saldo klopt dan niet op elk moment en dat is natuurlijk wel de bedoeling.

12
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: BTW betalen over factuur aan verzekeraar
« Gepost op: 23 maart, 2020, 16:07:07 »
Zeker weten, en je moet er maar opkomen!

Ik zat nog even te spelen en je zou dat eigen risico evt nog kunnen invullen bij BTW 0% (die ik normaalgesproken nooit gebruik) om de bedragen gesplitst te zien.
 Maar dat is een kwestie van smaak.

Pas je de wiki ook aan?  :)

13
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: BTW betalen over factuur aan verzekeraar
« Gepost op: 23 maart, 2020, 15:50:46 »
Geniale oplossing Esther!!

15
Speciale onderwerpen / Re: Berekening KOR
« Gepost op: 12 maart, 2020, 18:44:14 »
Je moet dus wel eerst de boeking doen zoals de uitkomst van het sheet is. Pas daarna de KOR bepalen en de bijbehorende boekingen.
Op zich kun je wel door met een volgend jaar maar lijkt me niet verstandig. Als 2015 helemaal gedaan is, dan moet je wel weer de juiste balanspost opnemen op 01-01-2016

Realiseer je je dat je door dit alles zowel de IB als de BTW van alle jaren opnieuw moet doen?

16
De telefoon is aangeschaft op de zaak. Ik ga proberen het goed uit te leggen hoe de telefoon is geboekt.

De telefoon is aangeschaft via de zaak (ZZP)

De factuur is geboekt in oktober 2018 voor het volledige bedrag. 1076 euro.

De boeking heb ik als volgt gedaan:
-1076 euro betaalt via de bank, dat bedrag ging er af.
- 1076 euro als lening naar de bank (zodat het saldo van de bank weer klopt)
- Elke maand boek ik een bedrag van 39 euro van de bank af naar de lening. de lening neemt ook iedere maand af.
- Op de beginbalans heb ik het bedrag van wat van de lening over is, geboekt, zonder het saldo bij te werken.

Maar ik begrijp nu dat het niet de juiste manier is?

Ok, nu is het helder. Ja, dan is het zo goed. Op 01-01-2020 boek je lening BIJ (saldo niet bijwerken) op de balans.
Bij elke afbetaling via de bank kies je voor Lening AF en saldo wel bijwerken,

17
Speciale onderwerpen / Re: Berekening KOR
« Gepost op: 12 maart, 2020, 08:28:41 »
Kan ik voor de BTW correcties de uitleg uit de handleiding gebruiken?

Voor de omzet btw vrij berekening:

Totale omzet gebruiken en het deel btw vrij als percentage gebruiken voor de btw correctie?

Ja, zo kun je dat doen

18
Poeh, het wordt er niet duidelijker op.
Eerder schreef je:

De boeking heb ik als volgt gedaan:
-1076 euro betaalt via de bank, dat bedrag ging er af.

Dus dat je € 1076 via de bank hebt betaald.

Misschien kun je nu het hele verhaal met duidelijk de data en bedragen vermelden in 1 bericht.

19
Nu begrijp ik er nog minder van. Als je het hele bedrag (1076) meteen betaald hebt, dan heb je toch geen lening?

20
Speciale onderwerpen / Re: Berekening KOR
« Gepost op: 12 maart, 2020, 06:38:25 »
Soms is het ook erg lastig om teksten goed te interpreteren. Als je het eenmaal weet, snap je wel wat er staat maar als je het nog niet weet....lastig.

21
Je had de maandbetalingen blijkbaar niet op de juist manier verwerkt. Maar nu zeg je dat je die als uitgave hebt geboekt maar betaling van een lening is geen zakelijke uitgave.

De maandelijkse afbetaling lening moet je boeken als Lening AF, saldo direct bijwerken.

Als je maandelijks wel een Lening AF hebt gedaan maar alleen niet het vinkje gezet hebt, dan kun je nu het bedrag ineens boeken als prive boeking (dus niet als uitgave)
Vanaf 2020 dan gelijk maandelijks op de juiste manier boeken.

Wat je bedoelt met  ivm de Crediteuren post die nu niet afneemt? begrijp ik nog niet.

22
Speciale onderwerpen / Re: Berekening KOR
« Gepost op: 10 maart, 2020, 06:18:13 »
Je kunt op 31-12 1 verzamelfactuur maken om alles in 1 keer te corrigeren.

Noteer het hele bedrag ex BTW. Maak een uitgaande factuur aan. Kies bij regel 1 de omzet en neem BTW vrij.
Volgende regel zelfde bedrag maar dan met een - ervoor en BTW 0%

De factuur komt dan op 0 uit en daarna moet rubriek 1e van de aangifte leeg zijn.

Voor de BTW op voorbelasting moet je dan ook nog een correctie doen. Daarvoor moet je eerst de verhouding van je omzet BTW vrij/BTW plichtig bepalen.
Meld je dan hier maar even weer, dan kunnen we dat doornemen.

23
Speciale onderwerpen / Re: Berekening KOR
« Gepost op: 08 maart, 2020, 18:59:52 »
Als je muziekles geeft aan jongeren tot 21 jaar dan is het (zo uit mijn hoofd) BTW vrijgesteld.
Maar, BTW vrijgesteld is heel iets anders dan 0%
Daar gaat het dus mis.
Als je dit invult bij BTW 0% dan is dat BTW verlegd en dan gaat het mis in de berekening van de KOR.

Maar, lever je daarnaast ook BTW-plichtige diensten? Anders zou je niet aan BTW betalen toekomen dus ook geen recht op KOR hebben.

Dan tot slot (ik ga ervan uit dat je ook BTW-plichtige diensten/goederen levert.
Houd je er rekening mee dat je dan ook niet alle BTW op kosten mag aftrekken?
In grote lijnen geldt dat voor de verhouding van BTW vrij/BTW plichtig
Wanneer 50% van je omzet BTW vrijgesteld is, mag je ook maar 50% van de BTW op kosten aftrekken.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/belaste_en_vrijgestelde_omzet/


24
Speciale onderwerpen / Re: Berekening KOR
« Gepost op: 08 maart, 2020, 18:03:32 »
Succes!

25
Speciale onderwerpen / Re: Berekening KOR
« Gepost op: 08 maart, 2020, 15:20:52 »
Als je boekingen goed zijn (en in de juiste BTW rubriek staan) en Acumulus aangeeft dat er geen recht bestaat op KOR dan klopt dat.

Voor de volledigheid:
alleen het feit dat je te betalen bedrag minder is dan ca. € 1800 wil nog niet zeggen dat je recht hebt op KOR.
De inhoud van BTW rubrieken 1e, 2a, 4a en 4b beïnvloeden het bedrag wat de basis vormt voor de KOR

https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=kleine-ondernemersregeling-kor
Als je helemaal naar beneden scrollt dan kun je een excel bestand openen. Dan vul je alles in zoals Acumulus en dan wordt meer inzichtelijk hoe de KOR werkt.

En kun je wat specifieker zijn over wat er niet klopt op de balans?

26
Hallo, Ik heb vast een rare vraag,maar wanneer de administratie 2019 in Accumulus geboekt is moet ik dan eerst de boekingen maken die staan in "tips jaarovergang" en daarna pas de jaarrekening 2019 +jaarrekening voor IB 2019 printen? Of andersom? (of maak dat niet uit?)
Bedankt alvast voor antwoorden!
Vragen zijn nooit raar!

Zorg met de tips en de checklist dat 2019 helemaal klopt en je niets over het hoofd hebt gezien. Dan is je administratie echt klaar en kun  je alles printen.

27
Ik geloof dat ik je niet helemaal begrijp.

Als je het in Acumulus steeds goed verwerkt hebt, dan moet je het in de IB aangifte ook zo overnemen.

28
Speciale onderwerpen / Re: Lening boeken, hoe?
« Gepost op: 02 maart, 2020, 11:14:33 »
Je moet de ontvangen lening nog boeken als Balanspost BIJ. Op 1 januari elk jaar moet je die ook weer handmatig overnemen en dan "saldo bijwerken" uitvinken.

29
Speciale onderwerpen / Re: Lening boeken, hoe?
« Gepost op: 11 februari, 2020, 23:01:37 »
Ik denk dan dat ik je niet helemaal begrijp. Als je het verwerkt zoals ik aangeef dan krijg je geen verschil in het banksaldo
(dus eerst de foute boekingen verwijderen en opnieuw boeken zoals het hoort

Als je het zo verwerkt hebt en nu nog verschil hebt dan zit het ergens anders in.

Maar misschien begrijp ik je verkeerd en bedoel je iets anders.

30
Speciale onderwerpen / Re: Lening boeken, hoe?
« Gepost op: 11 februari, 2020, 14:21:47 »
Je kunt de lening op 2 manieren verwerken.

Via een rekening (zoals je nu gedaan hebt)
- bij start een opname van de rekening Lening Ford (of evt een interne overboeking dit worden in Acumulus automatisch 2 tegengestelde boekingen) van rekening Lening naar Zakelijke rekening
- bij aflossingen een interne overboeking van Zakelijk naar Lening

Of via Lening (balanspost)
Bij start Lening BIJ
Bij aflossing Lening AF en saldo muteren aanvinken

31
Vraag & aanbod / Re: boekhouder voor parttime zzp fotografe met WIA
« Gepost op: 25 januari, 2020, 13:54:10 »
Hi Claudia,

Heb je hier al eens gekeken?
https://www.siel.nl/acumulus/boekhouders/

groet, Annalies

(ik heb het in deze periode zelf veel te druk)

32
Je zet de factuur op betaald én je doet een prive storting voor de inruil van de prive auto.
Dan moet je banksaldo weer kloppen.

Gaat het om een grijs kenteken? Dan zou in 4 jaar afschrijven mogen maar ik zou het eigenlijk in de meeste gevallen niet aanraden. Mocht je deze namelijk weer gaan verkopen dan zit je gelijk met een flinke boekwinst.

33
Ik vind het erg lastig om zo te beoordelen of het helemaal klopt. Je topic begon namelijk dat er een bedrag bij de voorraad stond.
Als je eerder zo'n boeking hebt gedaan, dan kan die uit 2 boekingen bestaan. Als je er maar 1 hebt verwijderd gaat het niet goed.

Als je zekerheid wilt: Je mag me wel mailen op info@countforyou.nl met tijdelijke inlogcodes, dan kan ik het even nakijken.

34
Speciale onderwerpen / Re: Electrische auto en MIA
« Gepost op: 13 januari, 2020, 14:53:25 »
Graag gedaan!

35
Speciale onderwerpen / Re: Electrische auto en MIA
« Gepost op: 13 januari, 2020, 14:27:34 »
Het is me volgens mij duidelijk.
Het is niet dat je een toekenning hebt van € 2700. Dat bedrag is alleen een soort voorbeeldberekening van het netto voordeel wat je ervan hebt.
Ze gaan hier uit van 25% belastingvoordeel.
Ik zie dat ook op hun site.
https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/mia-en-vamil/voorwaarden-miavamil/rekenvoorbeelden

Je kunt in je IB aangifte dus gewoon die € 40.000 opvoeren en dan komt er een MIA te voorschijn van € 10.800 waarover je dus geen inkomstenbelasting betaalt.

36
Aha, dat verklaart het een en ander.
Onderhanden werk heeft normaalgesproken te maken met bijvoorbeeld een aannemer die veel inkopen gedaan heeft (dus al kosten gemaakt) maar er dus nog mee aan het werk is.
Dan kun je het als voorraad boeken omdat het in mindering gebracht moet worden op de eerdere inkopen
(je maakt dan alleen een correctie aan de inkoopkant)

In jouw geval is het geen voorraad dus daar moet ook geen boeking op gedaan worden.

De methode van punt 4 is precies wat je moet doen.
Maar, in je eerste vraag noemde je dat er een bedrag staat Vlottende Activa > Voorraden in de plus, 
en dat mag dan niet.
Blijkbaar heb je ergens een voorraadboeking gedaan, anders zou het daar niet staan.

Bij de saldi zou de door jou aangemaakte rekening "onderhanden werk"  juist zonder min moeten staan (het is immers een vordering)

37
Speciale onderwerpen / Re: Electrische auto en MIA
« Gepost op: 13 januari, 2020, 07:10:19 »
Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen je netto winst (dat is het verschil tussen je inkomsten en uitgaven) en belastbare winst (dat is je winst na diverse belastingvoordelen zoals ondernemersaftrek, KIA en MIA)
De ondernemersaftrek (€ 7280 in 2019) kan en mag je ook niet in Acumulus verwerken. Dat staat er namelijk volledig los van.
Dat is bijvoorbeeld ook zo met de rente van je eigen woning, heffingskortingen e.d.
Al die posten hebben invloed op het te betalen bedrag belasting.

Dan inhoudelijk over de auto:
Dat je een MIA verklaring van € 2700 hebt gekregen kan ik niet verklaren.
Kan het zijn dat je slechts een deel van de auto in 2019 hebt betaald? Dan zou het kunnen zijn dat dat verwerkt is in de toekenning.
Ik ken het formulier niet goed genoeg. Misschien kun je m als bijlage toevoegen (persoonlijke gegevens onleesbaar maken)
MIA claim je volledig in het jaar van aankoop. Het kan dus wel zijn dat je slechts een deel kunt verzilveren als je niet alles in 2019 hebt betaald maar dan kun je het restant in 2020 meenemen (maar de claim blijft in het jaar van aanschaf)

Wanneer je binnen 5 kalenderjaren (voor eind 2023) de auto weer verkopen dan moet je desinvesteringsbijtelling berekenen. Dat is dan hetzelfde % als het voordeel wat je nu hebt gekregen en dan over het bedrag waarvoor je de auto op dat moment verkoopt.


38
Nieuwe functionaliteiten / Re: Logo toevoegen aan e-mail factuursjabloon
« Gepost op: 11 januari, 2020, 10:40:59 »
Ik hoor die wens ook van veel van mijn klanten. Voor hen vaak reden om de factuur eerst naar zichzelf door te mailen zodat ze met hun email-handtekening aan de klant kunnen doorsturen.
Dus: duimpje omhoog voor deze suggestie!

39
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Tips voor de jaarovergang van 2018 naar 2019
« Gepost op: 07 januari, 2020, 18:40:10 »
Zeker, deze kun je gewoon gebruiken, is niets veranderd verder.

40
Graag gedaan!

41
Onderhanden werk is een soort voorraad en die moet in de beginbalans van 01-01-2019 geboekt worden. Dat heeft niet te maken met te ontvangen of te betalen.
https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=beginbalans

Het bedrag boek je dan als nieuwe boeking > balanspost > voorraad BIJ en het vinkje bij resultaatrekening bijwerken zet je uit.

Op 31-12-2019 doe je dan hetzelfde maar dan voorraad AF en je laat het vinkje staan. Die voorraad wordt dan als inkopen in 2019 geboekt
  (als je na de boeking kiest voor laatste boekingen dan zie je dat Acumulus voor deze handeling 2 boekingen aanmaakt)
Hiermee staat de voorraad op de balans als het goed is op 0

42
Die vrijstelling administratieve verplichtingen geldt alleen voor de BTW.
Voor het overige moet je dus gewoon nog je administratie bijhouden (en gelukkig zie je zelf ook het nut ervan in!)

De kosten van Acumulus en alle andere kosten boek je dan vanaf datum vrijstelling als BTW vrij (en als bedrag dus de kosten dus incl. BTW)
Als je bij het invoeren van de zakelijke uitgave de BTW op BTW vrij zet en op de diskette klikt dan onthoudt Acumulus die instelling en kun je ook niet per ongeluk alsnog de BTW boeken.

43
Hallo Armando,

Ik kan aan deze screenshot niet zien hoe het precies geboekt is met de restwaarde omdat er pas in 2015 is afgeschreven.

Als je wilt, mag je me mailen op info@countforyou.nl met (tijdelijke) inlogcodes (vergeet de contractcode niet) zodat ik er naar kan kijken.
Zet er dan even de link naar dit topic bij zodat ik weet waar het om gaat.

groet, Annalies


44
Graag gedaan!

45
Wil je eerst even kijken wat er voor jou van toepassing is over restwaarde (toevallig gisteren ook net een topic over)
https://forum.acumulus.nl/index.php/topic,7439.msg42095.html#msg42095

Dan kunnen we kijken hoe we het t beste kunnen oplossen.

46
Dat is dan net als anders een zakelijke uitgave maar dan kies je voor BTW vrij.

47
Nieuwe functionaliteiten / Re: Feature request API: Interne overboeking
« Gepost op: 21 december, 2019, 13:49:25 »
Ik ben niet gehinderd door enige kennis van API's....

Maar:
een interne overboeking is niets meer of minder dan een prive boeking AF van de ene rekening en prive boeking BIJ op een andere rekening.
Is dat niet te bouwen?

48
Graag gedaan!

49

Maak een rekening "T-mobile lening"  aan. Daarbij kies je dan bij speciaal voor Passiva Overig.

Je kunt dan de investering van 1073.69 boeken, rekening "T mobile lening"

Elke maand betaal je een deel af. Dat bedrag boek je als interne overboeking van zakelijke rekening naar lening Tmobile
De rest van het betaalde bedrag is dan je maandbedrag bellen en dat boek je als zakelijke uitgave.


50
Het kan soms lastig zijn inderdaad maar in jouw geval is het verrassend gemakkelijk.

De enige voorwaarde voor de nieuwe regeling is dat je minder dan € 20.000 BTW-plichtige omzet hebt. Omdat jij gezondsheidkundige diensten verleent, ben je BTW vrijgesteld. Je hebt dus geen BTW-plichtige diensten.
Ik neem aan dat je op dit moment geen BTW aangifte hoeft te doen (aangezien je als het goed is vrijgesteld bent) dus er verandert ook niets.

Je valt dus niet in de nieuwe regeling omdat je sowieso niets met BTW te maken hebt.
Je inkomsten zijn vrijgesteld en de BTW over je kosten kun je niet terugvragen.

Hoop dat dit wat helderheid geeft. Zo niet, schroom niet om nog eens te vragen!

Pagina's: [1] 2 3 4 5 6 ... 11