Hallo Gast

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Esther van der Meer

Pagina's: [1] 2 3 4 5 6 ... 8
1
Speciale onderwerpen / Re: Saldo 1 januari
« Gepost op: 10 maart, 2019, 13:44:07 »
Zelf (als boekhouder) los ik dit op door de (negatieve) zakelijke uitgave als factuurdatum 31-12 te geven en als betaaldatum 01-01.
Dan staat de rente in het juiste jaar geboekt en sluit het banksaldo aan met het fiscaal jaaroverzicht van de bank.
 

2
Heel graag gedaan!
Het is ieder jaar weer een feestje om op 1 maart in te loggen in het aangifteprogramma en te zorgen voor een goede handleiding voor Acumulus-gebruikers.

3
Speciale onderwerpen / Re: Veilingkosten/ opgeld boeken
« Gepost op: 04 maart, 2019, 10:24:31 »
Hallo beste boekhouders,

Hoe moeten veilingkosten/opgeld geboekt worden van goederen die op een veiling gekocht zijn ?
De goederen worden per opbod verkocht en daarop komt nog een percentage(- %) veilinggeld bovenop.
Horen deze kosten bij de inkopen of moeten ze ergens anders geboekt worden.

Alvast bedankt!

Zoals Bert-Jan aangeeft: je kunt er een aparte kostensoort voor aanmaken via Beheer > Kostensoorten. Je hebt dan aan het eind van het jaar inzichtelijk hoeveel je aan veilingkosten/opgeld betaald hebt.
Je zou ook kunnen kiezen om het totaal betaalde bedrag (goederen + veilingkosten/opgeld) in 1 boeking (zakelijke uitgave) op kostensoort Inkopen te boeken.

4
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Acumulus geoptimaliseerd voor de BV
« Gepost op: 15 december, 2018, 20:45:07 »
Als een eenmanszaak omgezet wordt naar een BV, kan dit dan ook zo omgezet worden in Acumulus of moet er dan toch eerst nog een nieuwe administratie opgezet worden?
Andersom kan natuurlijk ook voorkomen.

Hai Lissa,

Voor een nieuw opgerichte BV begin je in een “schoon” account. De eenmanszaak rond je af in het oude account, wat daarna gesloten kan worden. Wel alle gegevens downloaden van dat account dan ;)

5
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: factuurnummers 2019
« Gepost op: 12 december, 2018, 17:51:35 »
En toen waren we gelijk aan het antwoorden. 😉

Ja, grappig weer he ;)

Jouw antwoord was iets uitgebreider.
Doornummeren mag, mits onderbouwd dat alleen het jaarnummer gewijzigd is.
We zijn het weer samen eens :D

6
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: factuurnummers 2019
« Gepost op: 12 december, 2018, 16:00:38 »
Je mag de factuurnummers door laten lopen in het volgende jaar ;)

7
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Acumulus geoptimaliseerd voor de BV
« Gepost op: 27 november, 2018, 22:01:26 »
Bert-Jan, dank je wel.
Superblij met deze ontwikkelingen binnen Acumulus!

8
Vraag & aanbod / Re: Wie kan een Siel webshop voor mij maken
« Gepost op: 25 oktober, 2018, 12:27:28 »
Ik heb je bericht doorgestuurd naar iemand die kennis heeft van Acumulus EN van webshops (incl. Sielshop).
Waarschijnlijk kan zij jou wel verder helpen en stuurt ze jou een bericht hierover.
In ieder geval heel veel succes!

9
Je eerste aanmelding is binnen  ;)

10
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Tips voor de jaarovergang van 2017 naar 2018
« Gepost op: 22 augustus, 2018, 13:13:41 »
 :)

11
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Tips voor de jaarovergang van 2017 naar 2018
« Gepost op: 22 augustus, 2018, 13:07:51 »
Hallo Matthijs,

Ik heb even de reacties hierboven gelezen en zoals ik het lees heb je in Acumulus alles goed staan.
Bij de IB-aangifte zou je in de Verlies en Winstrekening dan het bedrag van de bijtelling bij Overige Baten moeten invullen (dit bedrag staat in Acumulus als negatief bedrag bij kostensoort Diversen).

Vervolgens moet je op de juiste manier het onderdeel van de prive-onttrekkingen invullen!
Je vult bij de IB-aangifte in dat je een zakelijke auto hebt en zorgt dat je bij het onderdeel Priveontrekkingen deze bijtelling laat uitkomen op hetzelfde als je in Acumulus hebt berekend (en bij Overige Baten hebt ingevuld).

Bij Overige priveontrekkingen (of stortingen) vul je vervolgens de uitkomst van de onderstaande som in:
Eigen vermogen eind 2017 MINUS eigen vermogen eind 2016 MINUS netto winst 2017 PLUS IB-bijtelling auto

NB dit laatste wordt vaak door ondernemers vergeten, omdat ze denken dat dit al ingevuld staat, maar omdat je die onttrekking als privegebruik Auto hebt ingevuld in dit onderdeel moet je het dan weer bij de andere onttrekkingen optellen.

12
Speciale onderwerpen / Re: korting berekenen in een margefactuur
« Gepost op: 01 mei, 2018, 16:49:46 »
Graag gedaan  ;)

13
Speciale onderwerpen / Re: korting berekenen in een margefactuur
« Gepost op: 01 mei, 2018, 14:04:40 »
10% korting van 66 euro is 6,60 euro.

Als je het middels een kortingsregel wilt verwerken is de inkoopprijs 0 (nul).
Op die manier gaat het negatieve bedrag (de korting) van je margeomzet af en draag je alleen btw af uit de winstmarge die resteert.

Winstmarge van de factuur is dan 66,00 (verkoopprijs) - 6,60 (korting) - 32,00 (inkoop) = 27,40 (uit dit bedrag moet je btw afdragen).

14
Boeking 2 Snap ik niet (helemaal)
Wat er daarna eventueel overblijft aan BTW-schuld of -vordering op de balans, zet u op de balans van het volgende jaar met een balanspost BTW vorig jaar.
2e boeking: op 01-01-2018 -> Ik wil een balanspost (lening, voorraad, BTW-vorig jaar) invoeren -> Passiva - Nog te betalen (BIJ) of te ontvangen (AF) BTW vorig jaar.
Bedrag: (zie balans)
Vraag: welk bedrag dien ik hier in te voeren. Ik neem aan een balanspost van 2017, is dat soms het totaal van de post Passiva-vreemd vermogen-te betalen BTW of is dat de post van de (inmiddels) terugontvangen btw(incl. kor) van het 4e kwartaal 2017.

Eerst doe je boeking 1. Daarna kijk je op de balans 2017 bij Nog te betalen of Nog te ontvangen BTW (er staat OF bij Activa OF bij Passiva een BTW bedrag). Dit bedrag is het bedrag wat je bij boeking 2 dient te gebruiken.

15
Vraag & aanbod / Profit First Workshop: win een kaartje
« Gepost op: 14 maart, 2018, 15:34:55 »
*** Win een gratis kaartje *** Voor een Profit First Workshop ***

Je onderneming is op het eerste gezicht succesvol. Genoeg omzet, veel klanten, hoop drukte. En toch… herken je een of meer van de volgende dingen:

- Iedereen verdient aan je bedrijf, behalve jij

- Je bedrijf loopt goed, heel goed, en toch blijft er niet méér over

- Soms lijkt het geld er harder uit te vliegen dan dat het binnenkomt

- Met financiële overzichten uit de boekhouding kan je niet goed sturen

- Je maakt je soms zorgen over de belastingaanslag, waarvan je weet dat hij gaat komen

- Je zoekt een betere grip op jouw cijfers

- Winst is te vaak een toevalstreffer. Je hoopt dat er wat overblijft

Dan wil ik je graag iets leren waarmee ikzelf ook heel tevreden werk sinds een tijdje. Dat is de Profit First methode. Daarmee ga jij absoluut zeker meer focus op je winstgevendheid krijgt.

Op woensdag 21 maart 2018 geef ik een Workshop over Profit First in Apeldoorn (09.30 -11.30 uur).
In deze workshop leer je:
- Hoe je weer een scherpe gezonde focus op je winst krijgt;
- Hoe je altijd genoeg belastingreserves overhoudt;
- Wat Profit First voor jou kan betekenen.

Wil je een kaartje winnen - stuur me een PM of reageer hieronder met "JA"

16
Speciale onderwerpen / Re: Onbetaalde factuur
« Gepost op: 02 februari, 2018, 14:41:48 »
Graag gedaan :)

17
Speciale onderwerpen / Re: Onbetaalde factuur
« Gepost op: 02 februari, 2018, 13:58:05 »
Hai Leonie,

Als je een eenmaal aangemaakte (credit)factuur weer opent, kun je op dat moment Rekening buiten Acumulus selecteren.
Als de verkoopfacturen gecorrigeerd zijn in de jaarrekening van 2016, dan moet je dit ook in Acumulus in 2016 corrigeren met creditfacturen in dat jaar.

18
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: kopie factuur vermelding
« Gepost op: 14 januari, 2018, 21:31:11 »
Nee, daar is het bedrijf voor aansprakelijk die dezelfde factuur dubbel invoert.

19
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: kopie factuur vermelding
« Gepost op: 14 januari, 2018, 12:30:20 »
In grotere bedrijven kan het ook zijn dat de facturen bijvoorbeeld drie maal geprint worden, waarvan twee maal met het woordje Kopie er op.
Het origineel gaat naar de klant. Kopie 1 komt in een ordner met Debiteuren op alfabet, Kopie 2 komt in een ordner met Verkoopfacturen op nummer.

De reden van het woordje Kopie op je factuur kan ook zijn dat zij willen uitsluiten dat je twee maal die factuur in je administratie verwerkt en dus twee maal de btw zou terugvragen ;)

20
Misschien begrijp ik je vraag niet goed...

Als je te weinig btw hebt afgedragen dan corrigeer je dat OF met een suppletie-aangifte OF met een correctie in de volgende periode (bij de volgende btwaangifte).
In Acumulus doe je verder niets bijzonders. Als je een suppletie hebt ingediend en deze wordt betaald, dan boek je dit net zoals je dat doet bij een "gewone" btw-aangifte.

21
Ik zie dat ik je vraag nog niet beantwoord heb  :o

Wil je dit via een suppletie-aangifte doen?

Een suppletieformulier vind je bij Mijn belastingdienst > Voor ondernemers. Log in en ga naar Overige formulieren > Omzetbelasting > Suppletie omzetbelasting.

22
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Tips voor de jaarovergang van 2017 naar 2018
« Gepost op: 03 januari, 2018, 12:53:11 »
Ook hier een vraagje. Ik heb tijdens het jaar geen KOR toegepast. Ik heb in het 1e,2e en 3e kwartaal eenmaal moeten betalen en tweemaal iets teruggekregen. Voor het 4e kwartaal zou ik weer een bedrag moeten betalen. In totaal moet ik meer betalen dan dat ik terug heb gekregen. Nu vroeg ik me af, ik heb een heel klein bedrijf met lage inkomensten/uitgaven, en ik dacht dat je met de KOR geen BTW hoeft te betalen (omdat ik onder de grens zit). Acumulus geeft aan dat de aftrek KOR over heel 2017 4,95 euro bevat. Dit betekent dus dat ik uiteindelijk wel BTW moet betalen.  Heb ik ergens een denkfout?

De aangifte van het 4e kwartaal heb ik al ingediend, ik begon nu opeens te twijfelen of het wel goed is gegaan.

Ik heb er pasgeleden een blog over geschreven op mijn website, omdat er veel vragen over zijn. Misschien vind je het handig om door te lezen. Je vindt de blog hier: https://www.meerovercijfers.nl/kleineondernemersregeling-kor-2017/

23
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Tips voor de jaarovergang van 2017 naar 2018
« Gepost op: 02 januari, 2018, 17:21:41 »
Super gaan we die nog even snel bestellen om boven de investeringsaftrek in aanmerking te komen.

ik lees dit topic door en wil er een opmerking bij plaatsen:

- banden kun je direct in de kosten boeken als onderhoudskosten/gebruikskosten auto.
- zou je een complete set velgen en banden aanschaffen dan is dat voor mij een grijs gebied. De velgen gaan langer mee dan een jaar, dus zou je dit ver kunnen doorvoeren en zeggen dat de banden bij de velgen horen en dat het een investering is.

NB alleen als de auto  als geheel in aanmerking komt (kwam) voor investeringsaftrek (KIA) is er een mogelijk recht op investeringsaftrek voor overige onderdelen.
Anders niet!

24
Speciale onderwerpen / Re: Self-billing
« Gepost op: 21 december, 2017, 17:57:41 »
Even voor alle duidelijkheid:
Je zegt dat er 2 'dezelfde' facturen zijn. Maar jij boekt maar 1 keer dit bedrag in Acumulus, met het factuurnummer wat Acumulus voorstelt en in de omschrijving zet je dan het factuurnummer neer wat de afnemer heeft opgesteld.

25
Speciale onderwerpen / Re: Self-billing
« Gepost op: 21 december, 2017, 09:37:59 »
Dat is geen probleem.

26
Speciale onderwerpen / Re: Self-billing
« Gepost op: 20 december, 2017, 20:55:17 »
Hai Maarten,

Ik gaf ook aan dat je in de omschrijving kan verwijzen naar het andere factuurnummer ;)

Een tweede factuurreeks is zeker een goede optie. Maar dat moet je dan handmatig gaan bijhouden, bij welk nummer je bent.
Ik zou persoonlijk er voor kiezen om Acumulus te laten doornummeren en in de omschrijving te verwijzen naar het nummer van Selfbilling.

27
Speciale onderwerpen / Re: Facturen uit het buitenland
« Gepost op: 20 december, 2017, 20:18:47 »
Graag gedaan ;)

28
Speciale onderwerpen / Re: Self-billing
« Gepost op: 20 december, 2017, 20:18:04 »
Hallo Maarten,

1. Ik zou een extra kostenplaats in Acumulus aanmaken voor Selfbilling. Dit vooral omdat je dan later beter overzicht hebt op "gewone" omzet en verkopen via Selfbilling.
2. Maak facturen aan zoals je dat normaal zou doen. Zet in de omschrijving dat het gaat om Selfbilling en verwijs eventueel naar het nummer wat de afnemer hier aan gegeven heeft.

29
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: oninbare rekening
« Gepost op: 18 december, 2017, 16:39:25 »
Als ik het goed begrijp is er een advies vh incassoburo om de zaak te laten rusten omdat er naar verwachting niet betaald kan/gaat worden.
Dan zou ik het in dit jaar verrekenen middels een creditfactuur met btw.
Zet in de omschrijving waar het om gaat, zodat je dit later weer kunt herleiden.

30
Speciale onderwerpen / Re: Facturen uit het buitenland
« Gepost op: 18 december, 2017, 09:42:54 »
Als je het als btw-vrij hebt geboekt, heeft dat geen gevolgen.

Mocht je het bedrag aan buitenlandse btw terugkrijgen van de belastingdienst, dan kun je het makkelijkst dit bedrag als negatieve zakelijke uitgave (bedrag met een minnetje ervoor) boeken op dezelfde kostensoort als waar de uitgave op staat.


31
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: oninbare rekening
« Gepost op: 18 december, 2017, 09:32:57 »
Formeel moet je de belastingdienst verzoeken om btw-teruggave.

Zodra je toestemming hebt om de btw te crediteren, boek je een creditfactuur met btw.

Zet zowel de eerste facturen als de creditfactuur op betaald op dezelfde datum. Dan vallen deze tegen elkaar weg in het saldo-overzicht.

Ter aanvulling:
de regels omtrent wel/geen brief sturen naar de belastingdienst zijn gewijzigd.

Als de oninbaarheid is onstaan na 1 januari 2017, hoef je geen toestemming meer te vragen, maar kun je het zelf in je btw-aangifte verwerken.
Zie ook:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/aangifte_corrigeren/btw_terugvragen/teruggaaf_door_oninbare_vorderingen

33
Graag gedaan, Annie ;)

34

En hoe staat het met de rente die berekend wordt op die afbetaling?


De investering geldt voor het aanschafbedrag ex. btw.

De rente boek je als zakelijke uitgave, btw-vrij, kostensoort Rente

35
Nieuwe functionaliteiten / Re: Voorraad beheer
« Gepost op: 15 november, 2017, 14:36:01 »
Het antwoord op je vraag weet ik helaas niet precies.
Ik heb een verzoekje neergelegd bij de technische mannen van Acumulus om je verder te beantwoorden.  ;)

36
Webshopkoppelingen / Re: Prestashop automatisch versturen van factuur
« Gepost op: 02 november, 2017, 09:44:06 »
Goedemorgen,
Ik weet het antwoord op de vraag helaas niet.
Wanneer je een snel antwoord wilt raad ik je aan om een mail te sturen naar klantenservice@acumulus.nl
De reactiesnelheid is dan vrij vlot ;)

37
Speciale onderwerpen / Re: pinbetalingen van Izettle invoeren?
« Gepost op: 30 oktober, 2017, 11:28:41 »
Graag gedaan ;)

38
Speciale onderwerpen / Re: pinbetalingen van Izettle invoeren?
« Gepost op: 23 oktober, 2017, 10:54:07 »
Een simpele oplossing is:

- Maak een extra rekening aan via Beheer > Rekeningen en kas, noem deze rekening iZettle;
- Alle bedragen vanuit iZettle die op je bankrekening binnenkomen verwerk je met een interne boeking VAN rekening iZettle NAAR zakelijke bankrekening;
- De kosten van iZettle boek je als zakelijke uitgave, bankkosten, kies bij rekening voor rekening iZettle.
- Maak een relatie aan en noem deze iZettle-inkomsten;
- Kijk per maand hoeveel geld er is betaald via iZettle (plus de kosten van iZettle) en boek een verkoopfactuur voor dit bedrag, relatie iZettle-inkomsten, status betaald via rekening iZettle.

De rekening iZettle zou nu (tussendoor) op nul moeten komen.

39
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Dubbel gecrediteerde factuur
« Gepost op: 20 oktober, 2017, 16:59:59 »
Ik weet niet om hoeveel foute facturen (creditnotas) het gaat, maar ik zou het factuurnummer noteren, de boeking verwijderen en dan met hetzelfde factuurnummer een correcte factuur aanmaken. ;)

40
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Voor welke restwaarde een computer onttrekken?
« Gepost op: 16 oktober, 2017, 11:48:46 »
In onderstaand topic staat mijn tip op vrijwel dezelfde vraag ;)

https://forum.acumulus.nl/index.php?topic=6027.msg36783#msg36783

41
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Boekhoudpakket vergelijken tips
« Gepost op: 15 september, 2017, 12:44:51 »
Acumulus is een hele goede keuze  :D

42
Speciale onderwerpen / Re: Kosten gebruik privé auto en youngtimer
« Gepost op: 23 augustus, 2017, 16:30:16 »
4. Ik betaal alleen IB bijtelling over de maanden dat de youngtimer niet geschorst is (en ik deze auto dus in gebruik heb) ter hoogte van 35% van de dagwaarde.
Dat lijkt mij niet correct. De keuze om auto B-youngtimer in de winter niet te gebruiken is jouw eigen keuze. Het scheelt in de verzekering en wegenbelasting, geloof ik... IB-bijtelling geldt voor het hele jaar, de auto blijft het hele jaar zakelijk vermogen.

Dit is inderdaad een punt waar ik geen rekening mee had gehouden. Het feit dat de auto je ter beschikking staat, ook al is deze geschorst, zorgt er dan toch voor dat je bijtelling dient te betalen in de maanden dat de auto geschorst is en er dus niks mee doet. Dit is zeker weer te omzeilen om bij het schorsen de tennaamstelling over te schrijven naar een vriend/kennis en bij het uit de schorsing halen weer terug op je naam te zetten  :-X? Of zou een stalling op een afgesloten plek afdoende zijn. Of moet ik hier uberhaupt maar niet aan beginnen  ;/

Bij overschrijven moet je een verkoopfactuur aanmaken voor een reeele waarde, die auto B-youngtimer is immers zakelijk vermogen.
Vervolgens weer de auto aankopen na de winter en zo ieder jaar opnieuw?
Tsja....wat kan ik daar nu voor zinnigs over zeggen..... :blank:

Je zou even de belastingtelefoon kunnen bellen en je casus voorleggen.

43
Speciale onderwerpen / Re: Kosten gebruik privé auto en youngtimer
« Gepost op: 23 augustus, 2017, 16:25:02 »
2b. Ik kan de youngtimer ook prive rijden voor alleen de BTW. Ik hoef dan geen BTW bijtelling te betalen en kan alle gebruikskosten inclusief BTW aftrekken voor de IB.
Je bedoelt bij vraag 2b dat je auto B-youngtimer voor de IB als zakelijk wilt beschouwen en voor de btw als privevermogen? Dat mag.
Ik bedoel dat ik auto A voor IB prive rijdt en de BTW hiervan naar rato prive/zakelijk aftrek. Auto B rijd ik voor IB zakelijk en voor de BTW prive. Mag ik dan alle gebruikskosten inc. BTW aftrekken voor Auto B? De BTW zelf vorder je dan niet meer terug

Dat kan ook.
Maar je kunt naast auto A ook voor auto B-youngtimer de verhouding prive/zakelijk berekenen en naar rato btw terugvragen.

44
Speciale onderwerpen / Re: Kosten gebruik privé auto en youngtimer
« Gepost op: 22 augustus, 2017, 18:38:07 »
Ik ga een poging doen ;)

Kloppen de volgende beweringen hierover?
1. Het aanmerken van de ene auto als privé (Auto A) en de andere als zakelijk (Auto B, youngtimer) is toegestaan.
Ja, dat is toegestaan

2a. Ik kan bij beide auto’s de BTW van de gebruikskosten naar rato prive-zakelijk aftrekken. Ik hoef bij de youngtimer (en ook bij auto A) geen BTW bijtelling of iets dergelijks te betalen.
Zoals je het bij vraag 2a schetst: je beschouwt zowel auto A, als auto B-Youngtimer als zakelijke auto voor de BTW en zorgt voor een sluitende km-administratie. Klopt, dat mag op die manier.

2b. Ik kan de youngtimer ook prive rijden voor alleen de BTW. Ik hoef dan geen BTW bijtelling te betalen en kan alle gebruikskosten inclusief BTW aftrekken voor de IB.
Je bedoelt bij vraag 2b dat je auto B-youngtimer voor de IB als zakelijk wilt beschouwen en voor de btw als privevermogen? Dat mag.


3. Het is fiscaal geaccepteerd de dagwaarde van de youngtimer te bepalen met de site www.dagwaarde.nl. (Iemand ervaring hiermee met de fiscus?)
Ik kijk persoonlijk vaak op Marktplaats om een reeele dagwaarde van een auto te bepalen. Of vraag een lokale garage.
Ik heb geen ervaring met www.dagwaarde.nl


4. Ik betaal alleen IB bijtelling over de maanden dat de youngtimer niet geschorst is (en ik deze auto dus in gebruik heb) ter hoogte van 35% van de dagwaarde.
Dat lijkt mij niet correct. De keuze om auto B-youngtimer in de winter niet te gebruiken is jouw eigen keuze. Het scheelt in de verzekering en wegenbelasting, geloof ik... IB-bijtelling geldt voor het hele jaar, de auto blijft het hele jaar zakelijk vermogen.

5. Ondanks dat ik de youngtimer niet het gehele jaar gebruik, kan ik de auto toch in 5 jaar afschrijven.
Je schrijft de auto af tot een reeele restwaarde. Kan dus ook zijn dat je youngtimer in waarde stijgt ;)

6. Wanneer de youngtimer totall loss is geraakt (bijvoorbeeld door brand, een ongeval etc.) mag de auto op dat moment compleet afgeschreven worden met het verschil tussen het aankoopbedrag en het bedrag dat de auto op de sloop nog oplevert.
Dat is niet correct. Je schrijft het verschil tussen de boekwaarde en de opbrengst op de sloop af als boekverlies. Of boekwinst als de sloop meer oplevert ;) 

7. Bij eventuele verkoop van de youngtimer bepaalt het verschil tussen het aankoopbedrag en verkoopbedrag de daadwerkelijke afschrijving en dien ik de geboekte afschrijving te corrigeren naar dit bedrag.
Dat is niet correct. Je schrijft in beginsel maximaal 20% per jaar af en als de boekwaarde bij verkoop hoger blijkt te zijn dan de verkoopprijs, dan is sprake van een boekverlies. Of als de boekwaarde lager is dan de verkoopprijs, dan is er sprake van een boekwinst.



45
Speciale onderwerpen / Re: Diverse aankopen kopelen voor investering? Hoe boeken?
« Gepost op: 01 augustus, 2017, 09:44:50 »
Graag gedaan  ;)

46
Hieronder een link naar het forum van HigherLevel, waar over dit onderwerp gediscussieerd wordt.
Dat topic is weliswaar al wat ouder, maar er staan goede voorbeelden in.

https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/administratie-en-verzekeringen/optelsom-kleine-investeringen-aftrekbaar-84226?start=msg84821

Aanwijzing voor Acumulus:
Wanneer je van mening bent dat je een aantal losse items als 1 investering wilt boeken, dan maak je in Acumulus 1 boeking voor het verzamelbedrag (hang evt. alle losse facturen aan die boeking, of zet een notitie bij de boeking neer). Deze boeking kun je dan als investering met afschrijving invoeren en activeren op de balans.

47
Nieuwe functionaliteiten / Re: Koppeling met Knab
« Gepost op: 26 juli, 2017, 10:17:38 »
Eens met Annalies  ;)

De semi-automatische verwerking zoals in Acumulus heeft voor mij ook de voorkeur.


48
Speciale onderwerpen / Re: Deelbetalingen verwerken in Acumulus
« Gepost op: 26 juli, 2017, 10:04:36 »
Graag gedaan  :D

49
Speciale onderwerpen / Re: Deelbetalingen verwerken in Acumulus
« Gepost op: 25 juli, 2017, 11:02:57 »
Beste Esther, ik ben net nieuw en ben samen met mijn vader(boekhouder) met acumulus begonnen. Ik geef cursussen edelsmeden en cursisten mogen het lesgeld in twee termijnen betalen. Nu las ik dit stuk over deelbetalingen. Ik heb maar één rekening waar ik alle zakelijke transacties mee maak en dat zou ik graag zo willen aanhouden. Nu schrijft u dat ik nog een extra rekening moet aanmaken, mag dat met hetzelfde rekeningnummer ? Of moet ik nu via de bank een extra rekening openen voor alleen alle deelbetalingen? Kan dat niet eenvoudiger?
Met vriendelijke groet, B.Doesborg

Hier ben ik met het verlossende antwoord :)

In het artikel Deelbetalingen geef ik aan dat er een extra rekening aangemaakt kan worden voor de deelbetalingen.
Deze "rekening" is een interne rekening in de administratie, geen extra rekening bij een daadwerkelijke bank.
In andere administratiepakketten kun je vaak een extra grootboekrekening aanmaken voor diverse zaken. In Acumulus is die optie er niet en heb ik daarom een workaround bedacht, waarmee het wel mogelijk is.

Dus...via Beheer > Rekeningen en kas kom je bij de rekeningen uit die in jouw administratie staan. Standaard staat daar Uw Rekening en Kas, waarbij Uw Rekening de zakelijk gebruikte betaalrekening bij de bank is.
Voeg hier een extra rekening toe, genaamd Deelbetalingen en volg verder de aanwijzingen in het artikel in de Wiki/handleiding.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

50
Speciale onderwerpen / Re: Inboeken rente toevoegen aan de WIKI?
« Gepost op: 08 juni, 2017, 12:40:25 »
Binnenkort zullen er wat dingen in de Wiki/handleiding geupdate worden.
Ik noteer dat het onderwerp "rente" ook een plaatsje gaat krijgen en zal het in de gaten houden :)

Pagina's: [1] 2 3 4 5 6 ... 8