Als u een huurwoning heeft, en u heeft in de woning een aparte ruimte (bijv. een kamer of een zolder) wat u uitsluitend gebruikt voor uw bedrijf, dan kunt u de kosten hiervan zakelijk evenredig aftrekken.
Dit heet administratief splitsen.
Hierbij geldt dat de huurwoning niet op naam van de onderneming hoeft te staan.
Verplichte voorwaarden
- Bij de start van de onderneming of bij verhuizing moet u ervoor kiezen om de ruimte wat u voor uw onderneming in uw woning gebruikt, administratief in uw boekhouding te verwerken.
- De ruimte die u voor uw onderneming gebruikt, moet minimaal 10% zijn van de totale oppervlakte van de woning.
- De ruimte moet in zijn geheel gebruikt worden voor de onderneming.
LET OP!
Als u uw onderneming bent begonnen en u besluit een paar jaar later de ruimte die u gebruikt voor uw onderneming op te gaan voeren als gebruik voor uw onderneming, is het niet meer mogelijk om de administratieve splitsing door te voeren.
Ook als u altijd al de ruimte in uw woning voor uw onderneming hebt gebruikt, en de administratieve splitsing niet vanaf de start of bij verhuizing in uw administratie hebt doorgevoerd, kunt u niet tussentijds besluiten om het alsnog vanaf dat moment administratief te gaan splitsen.
In sommige gevallen is het mogelijk om een nieuwe Aangifte Inkomstenbelasting in te dienen met daarin verwerkt de naar rato berekende kosten van de ruimte die gebruikt wordt voor de onderneming in de huurwoning.
Vaststellen percentage ruimte voor de onderneming
Als het in uw situatie mogelijk is de kosten van de ruimte die u gebruikt voor de onderneming naar rato af te trekken, stelt u eerst het percentage vast welk deel van uw woning privé is, en het percentage van de ruimte in de woning wat u gebruikt voor de onderneming.
Het deel wat u voor de onderneming gebruikt kunt u als ondernemingskosten opvoeren en aftrekken van de opbrengsten van de onderneming. Als u over deze kosten ook BTW hebt betaald, kunt u deze BTW aftrekken als voorbelasting als u daar recht op hebt.
Berekenen percentages t.b.v. het administratief splitsen
U dient precies het percentage te berekenen van het deel van de woning wat u voor privé gebruikt en het percentage voor het gebruik voor de onderneming.
HET MAG GEEN GESCHAT PERCENTAGE ZIJN!!!!
U neemt de precieze totale oppervlakte van de woning (totale oppervlakte van alle verdiepingen bij elkaar optellen). U neemt de totale oppervlakte wat er voor de onderneming wordt gebruikt.
Totale oppervlakte woning =…………...m2.
Percentage Privé = ……….%
Percentage oppervlakte voor de onderneming = …………%
Aftrekbare kosten
Tot de aftrekbare kosten horen onder meer:
- een evenredig deel van de huur
- een evenredig deel van de energiekosten, verzekeringskosten (geen bedrijfsverzekering), schoonmaakkosten en dergelijke die u maakt
- de inrichtingskosten voor het deel wat u voor de onderneming gebruikt, bijvoorbeeld voor vloerbedekking, behang, bureau(s) en kastruimte (over deze kosten moet u mogelijk afschrijven)
BTW terugvragen
Als u BTW-plichtig bent, kunt u de BTW van de kosten die u voor het zakelijk evenredige deel moet betalen aftrekken als voorbelasting.
Huur 0% BTW (indien er op het huurcontract hier niet anders is vastgesteld)
Verzekeringen 0% BTW
Water 6% BTW
Gas en elektra 19% BTW
Overige kosten m.b.t. woning veelal 19% BTW
Hoe te boeken in Acumulus?
U doet net of de factuur een 100% zakelijke uitgave is. U voert de factuur dan ook als zodanig in, maar dan met dit verschil, dat u in het invoerscherm bij Privé percentage het door u precies berekende Privé percentage invoert. Alleen het zakelijke deel van de kosten en het zakelijke deel van de BTW voert Acumulus zelf helemaal door in uw administratieve boekhouding.