Hoofdmenu

Lastige vraag: wel of niet een Mac?

Gestart door Bert-Jan, 21 augustus, 2011, 22:28:34

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Ik roep al jaren dat ik een keer een Mac ga kopen.

Maar ik twijfel nog steeds.

Ik werk al jaren met Linux. Windows is mij te labiel en Apple is iets voor believers met veel geld.

Helaas loop ik nu een beetje vast met Linux. De nieuwe Gnome-shell maakt van je pc een smartphone waar je niets meer kunt vinden. KDE is geen optie omdat daar bling bling belangrijker is dan stabiliteit.

Toch maar een Mac dan?

Ik overwoog OS-X Lion te kopen maar dat blijkt alleen te kunnen als je ooit eerder een uit aluminium gefreesde design verpakking er omheen hebt gekocht die 10 tot 50 keer zo duur is als de software. Er is echter helemaal niets mis met mijn pc en monitor. Koppelverkoop heet dat.

En wat gaat de immer groeiende Apple de komende jaren doen? Steve Jobs heeft er geen moeite mee fundamentele webtechnieken te schrappen. Op een iPad kun je geen flash weergeven en zoiets basaals als het uploaden van een bestand in de browser kan ook niet. Kan dat straks ook op een gewone Mac niet meer?

Ik vond Microsoft altijd een beetje eng want die probeert altijd alle standaarden om te zetten in Microsoft-standaarden. Maar Apple lijkt niet veel Roomser. Geen probleem voor believers maar wel voor open-standaard-ik.

Ik weet het niet. Of het wordt een Mac-mini of ik wijk uit naar Xubuntu.

Bert-Jan Wiegeraad
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Wim Vriend

Citaat van: Bert-JanIk roep al jaren dat ik een keer een Mac ga kopen.

Maar ik twijfel nog steeds.

Ik werk al jaren met Linux. Windows is mij te labiel en Apple is iets voor believers met veel geld.

Helaas loop ik nu een beetje vast met Linux. De nieuwe Gnome-shell maakt van je pc een smartphone waar je niets meer kunt vinden. KDE is geen optie omdat daar bling bling belangrijker is dan stabiliteit.

Toch maar een Mac dan?

Ik overwoog OS-X Lion te kopen maar dat blijkt alleen te kunnen als je ooit eerder een uit aluminium gefreesde design verpakking er omheen hebt gekocht die 10 tot 50 keer zo duur is als de software. Er is echter helemaal niets mis met mijn pc en monitor. Koppelverkoop heet dat.

En wat gaat de immer groeiende Apple de komende jaren doen? Steve Jobs heeft er geen moeite mee fundamentele webtechnieken te schrappen. Op een iPad kun je geen flash weergeven en zoiets basaals als het uploaden van een bestand in de browser kan ook niet. Kan dat straks ook op een gewone Mac niet meer?

Ik vond Microsoft altijd een beetje eng want die probeert altijd alle standaarden om te zetten in Microsoft-standaarden. Maar Apple lijkt niet veel Roomser. Geen probleem voor believers maar wel voor open-standaard-ik.

Ik weet het niet. Of het wordt een Mac-mini of ik wijk uit naar Xubuntu.

Bert-Jan Wiegeraad
Hallo Bert jan,
Ik wacht altijd met een Mac aanschaffen tot er een nieuw model uitkomt. Mijn laatste mac kocht ik 3 jaar geleden voor € 845,00, ongeveer € 300,00 onder de nieuwprijs. Toevallig heb ik een paar weken geleden bij dezelfde winkel informatie gevraagd over inruil. Als ik deze Mac inruil voor het goedkoopste 27 inch model dan krijg ik er € 475,00 voor terug. Wat zou je voor een Windows PC krijgen na 3 jaar, geld meebrengen misschien ? Ikzelf ben ook een aantal jaar met Linux bezig geweest voor ik op Mac overging. Wat mij altijd het meest frustreerde bij Linux ?  De onafgemaakte programma\'s. Mensen werken aan een leuk project, er komt verschil van inzicht over de vervolgstappen en boem. Vlam in de pan. Weer een onafgemaakt programma. Ik heb nog vaak heimwee naar Linux, ik heb er altijd met veel plezier mee gewerkt. Maar de Mac is voor mij het antwoord op mijn ergernissen. Ik hoef me nu alleen nog maar te ergeren aan de absurd hoge prijs. Voor de rest werkt hij automagisch. No more Plug and Pray.
Vriendelijke groet,
Wim

Drive4

Heb twee jaar geleden mijn eerste Mac gekocht. Ik werd gek van alle foutmeldingen, virusmeldingen e.d. Ook het om de twee maanden opnieuw installeren van Windows begon me te irriteren.

Linux was voor mij geen optie, omdat de Adobe software er niet op draait. Photoshop, Illustrator e.d. heb ik nou eenmaal nodig. Een Mac bleef dus als enige overeind. Ik moet zeggen dat het me prima bevalt. Heb in die twee jaar het OS nog nooit hoeven te herinstalleren. In totaal heb ik één keer last gehad van een virus, maar dat werd binnen drie dagen verholpen d.m.v. een update.

De prijs is inderdaad wat hoog, maar zoals iVriend al aangeeft behoud het zijn waarde ook beter. Wat Flash betreft, Apple en Adobe kunnen niet zonder elkaar. De professionele gebruikers van Mac hebben veelal software van Adobe geïnstalleerd. Apple schiet zichzelf -op dekstop gebied- in de voet wanneer zij Adobe ging dwarsbomen.

gos

Het valt me op dat iedereen altijd klaagt over de prijs.
Ik gebruik sinds 1992 al Apple. Een apple was toen inderdaad 15.000 gulden en was alleen weg gelegd voor grafischie.
De prijzen zijn inmiddels zo sterk naar mekaar toe gegroeid dat overwegen voor stabiliteit, degelijkheid, functionaliteit en design een keuze word.
Je kan inderdaad een PC in mekaar flansen voor 200,-. Maar je moet wel kijken naar het merk. Dus als we nu een DELL tegenover een Apple zetten dan komen de prijzen toch wel ernstig dichtbij.
En dan tel ik niet de jaarlijkse anti virus abonnementen mee á 60,- en de Windows OS software die eens in de 2 jaar komen voor 250,-. Een apple systeem kost namelijk 24,-.

APPLE 1124,- ex btw
iMac 21,5\", 2,5GHz Intel Quad-Core i5 500Gb
[A-merk] 8GB 1333Mhz DDR3 SDRAM - 4 modules van 2GB
iWork \'09: Pages \'09, Keynote \'09, Numbers \'09

DELL 1185,- ex btw
Inspiron 620 Intel® Core™ i5 Processor 2310, Windows® 7 Home Premium, 64-bits
6GB1 Dual Channel DDR3 SDRAM at 1333MHz
1500 GB2 SATA harde schijf ( rpm) (7200 rpm)
Display : 21.5in ST2220M European Full HD WLED Widescreen Monitor (VGA and DVI-D)
Logitech® Surround Sound Speakers Z506
Microsoft Corporation

Ik heb dus een bedrijf in de ondersteuning en advies voor het switchen naar Apple en doe dit nu al 8 jaar. Niet dat ik windows niet ondersteun maar merk wel het verschil in stress factor.
Windows mensen spreek ik gemiddeld 2x per jaar. Apple 1x in de 2 jaar en dan alleen of er weer nieuwe mooie hardware is.
GoSys computer service
www.gosys.nl

Lenny Gramberg

Sinds februari dit jaar werk ik met veel plezier met de iMac Quad-Core i7; is compleet \"idiot-proof\" en inderdaad geen ellende met virussen of her-installeren. Er wordt niet voor niets gezegd: \" use an Apple each day, that keeps the stress away\"........