Aanhakend op dit onderwerp (om wildgroei van topics te voorkomen):
Vanaf het begin van mijn onderneming heb ik mijn auto, Auto A, privé gereden. Hierbij een km-stand bijgehouden en de BTW naar rato prive-zakelijk afgetrokken. Ritten vanaf huis (wat tevens mijn vestigingsadres van de zaak is) naar de klanten als zakelijke kilometers bestempeld.
Naast mijn gewone auto, Auto A, ben ik van plan een tweede auto te kopen voor de zomermaanden, een youngtimer; Auto B. Dit is overigens een marge auto die ik van een particulier koop.
Financieel gezien zou de volgende situatie het gunstigst zijn. Auto A rij ik privé van begin jaar t/m begin zomer. Aan het begin vd zomer schors ik auto A en haal ik auto B uit de schorsing en wil deze als Youngtimer aanmerken en dus niet privé. Aan het einde vd zomer schors ik auto B en ga ik Auto A weer privé rijden. Ik heb dus het gehele jaar door maar 1 auto ter beschikking die niet geschorst is.
Een sluitende kilometer registratie, d.w.z. alle zakelijke ritten worden gespecificeerd en begin en -eind kmstand wordt bijgehouden voor beiden auto’s.
Verhouding zakelijke/privé km is bij auto A 80/20 en bij auto B 50/50 (zeker wanneer er een autovakantie bij zit in de zomer)
Kloppen de volgende beweringen hierover?
1. Het aanmerken van de ene auto als privé (Auto A) en de andere als zakelijk (Auto B, youngtimer) is toegestaan.
2a. Ik kan bij beide auto’s de BTW van de gebruikskosten naar rato prive-zakelijk aftrekken. Ik hoef bij de youngtimer (en ook bij auto A) geen BTW bijtelling of iets dergelijks te betalen.
2b. Ik kan de youngtimer ook prive rijden voor alleen de BTW. Ik hoef dan geen BTW bijtelling te betalen en kan alle gebruikskosten inclusief BTW aftrekken voor de IB.
3. Het is fiscaal geaccepteerd de dagwaarde van de youngtimer te bepalen met de site
www.dagwaarde.nl. (Iemand ervaring hiermee met de fiscus?)
4. Ik betaal alleen IB bijtelling over de maanden dat de youngtimer niet geschorst is (en ik deze auto dus in gebruik heb) ter hoogte van 35% van de dagwaarde.
5. Ondanks dat ik de youngtimer niet het gehele jaar gebruik, kan ik de auto toch in 5 jaar afschrijven.
6. Wanneer de youngtimer totall loss is geraakt (bijvoorbeeld door brand, een ongeval etc.) mag de auto op dat moment compleet afgeschreven worden met het verschil tussen het aankoopbedrag en het bedrag dat de auto op de sloop nog oplevert.
7. Bij eventuele verkoop van de youngtimer bepaalt het verschil tussen het aankoopbedrag en verkoopbedrag de daadwerkelijke afschrijving en dien ik de geboekte afschrijving te corrigeren naar dit bedrag.