Ik ben helaas ook in deze situatie beland... zonde. Auto van particulier gekocht, op de balans gezet/BTW etc, en afgelopen februari de auto verkocht aan een handelaar. Ooit 10.000 euro betaald voor de auto, nu verkocht voor 10.000 euro (ik blij) en kom er daarna pas achter dat ik nu 2100 eur moet afdragen. Ik had de auto makkelijk voor meer kunnen verkopen maar was blij dat ik er binnen een dag vanaf was "voor hetzelfde geld". Blijkt nu dus van niet.
Als de auto bij jou voor de BTW op de zaak staat 9als je alle BTW op de kosten altijd hebt afgetrokken zonder privé correctie per jaar, dan moet je BTW afdragen over de verkoopwaarde.
(het bedrag waarvoor je de auto verkoopt is dan het bedrag incl. BTW)
Hier wordt aangegeven dat ".....
zonder prive correctie,
dan BTW over de verkoopwaarde afdragen."
Hoe zit het dan wanneer:
- auto voor BTW op de zaak/balans
- BTW op kosten afgetrokken
-
WEL prive correctie per jaar toegepast?
En: ik sinds nov 2021 een andere auto, prive, waar ik zakelijk mee rijdt voor 0,19ct/km. Bovenstaande verkochte auto heb ik sinds nov 21 niet meer zakelijk gereden. Ik meen gelezen te hebben op div. bronnen dat ik om die reden
verplicht ben de auto naar prive te halen (een van de weinige situaties dat dit uberhaupt nog kan). Maakt dat nog iets uit voor de BTW afdracht? (Volgens mij niet, men ziet het naar wat ik er van lees als een "interne transactie" waar BTW voor verschuldigd is.