Hoofdmenu

de 0% bijtelling auto na 5 jaar

Gestart door patrick@dkc, 14 november, 2017, 17:34:42

Vorige topic - Volgende topic

patrick@dkc

Het is nog niet zover, maar over een jaar toch wel, dan is mijn 0% bijtelling auto 5 jaar. Gevolg, een kleine € 9.500 bijtelling die er aan zit te komen.
Nu las ik via de volgende link http://www.cc2day.nl/auto-zaak-is-vijf-jaar-meer-interessant/ dat de bijtelling niet hoger kan zijn dan de autokosten.
Dat is nogal lastig want dat hangt maar net af hoe vaak je de auto nodig hebt voor werk en bij mij sterk afhankelijk van opdrachten die door het hele land kunnen zijn. Het varieert de laatste jaren tussen € 2.000 en € 3.000.
Kortom: betekent dit dat ik in het slechtste (lees qua omzet waarschijnlijk beter jaar) een bijtelling heb van € 3000?

Om dit bedrag te minderen is de enige optie de auto niet meer gebruiken of de kosten simpelweg niet of nauwelijks meer boeken.

De auto naar privé brengen is in principe als eenmanszaak niet mogelijk. De link hierboven geeft aan dat dit wel mogelijk is in geval van:

1. Wijziging fiscale wetgeving omtrent de auto van de zaak, bijvoorbeeld wijziging bijtellingstarieven. Let op: Het opnieuw bepalen van het bijtellingstarief na vijf jaar is geen wetswijziging! Deze tariefswijziging ligt namelijk al vast in de wet.

2. Wijziging feitelijk gebruik. Om een auto als zakelijk te kunnen aanmerken, moet deze auto voor minimaal 10% zakelijk worden gereden. Onder de zakelijke kilometers valt binnen de Loonheffing en Inkomstenbelasting, naast de ritten naar klanten, ook het woon-werk verkeer. Wordt de auto minder dan 10% zakelijk gebruikt, dan is er geen sprake van keuzevermogen en wordt de auto als privé gezien!

Is bovenstaande interessant. Optie 1 zal wel een lastige zijn want wat is dan de peildatum, optie 2 betekent (denk ik) dat je een andere privé auto moet rijden waarbij je km's a € 0,19 zakelijk boekt? Hoe toon je aan dat je er zakelijk niet meer dan 10% mee rijdt?

Zomaar wat overwegingen die waarschijnlijk voor heel veel ZZP's gelden want in 2013 zijn ontzettend veel 0% bijtelling auto's verkocht. Andere forumleden die hier mee te maken hebben, oplossingen?

Annalies Janssens

Allereerst vraag ik me af of de auto die 5 jaar geleden 0% had, nu al op 22% (leid ik een beetje af uit die bijtelling van 9500) komt maar dat kun je zelf even goed nakijken natuurlijk.

CiteerOm dit bedrag te minderen is de enige optie de auto niet meer gebruiken of de kosten simpelweg niet of nauwelijks meer boeken.
Dat helpt niet. Als je kosten lager zijn dan de bijtelling, dan is de bijtelling gelijk aan de kosten die je hebt geboekt. Per saldo 0 kostenaftrek.
Alleen als de bijtelling lager is dan de kosten heb je nog enige aftrek

CiteerWijziging feitelijk gebruik. Om een auto als zakelijk te kunnen aanmerken, moet deze auto voor minimaal 10% zakelijk worden gereden. Onder de zakelijke kilometers valt binnen de Loonheffing en Inkomstenbelasting, naast de ritten naar klanten, ook het woon-werk verkeer. Wordt de auto minder dan 10% zakelijk gebruikt, dan is er geen sprake van keuzevermogen en wordt de auto als privé gezien!
Die 10% geldt op het moment van keuze. Als je dus minder dan 10% zakelijk rijdt mag je de auto niet op de zaak zetten.
Nu de keuze is gemaakt, is wijziging feitelijk gebruik veel strenger. Eigenlijk mag je de auto dan niet of nauwelijks meer zakelijk gebruiken. Je moet dan eerder denken aan 2%/98%

CiteerHoe toon je aan dat je er zakelijk niet meer dan 10% mee rijdt?
Je moet dan wel een heel goede km-administratie voeren voor het hele gebruik (zowel zakelijk als prive). De bewijslast bij overgang naar prive is zwaar en ligt bij jou

Waar je in elk geval ook goed rekening mee moet houden als het mogelijk is en je kiest ervoor om de auto naar prive te doen:
1  je moet de economische waarde van de auto bepalen en voor dat bedrag "verkoop" je de auto aan jezelf. De opbrengst is dan gewoon belast in je bedrijf
2  hierbij moet je ook BTW berekenen (dus afdragen) over de verkoopprijs ex BTW

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

patrick@dkc

Hoi Annelies,

Het eerste klopt hoor. Bijtelling start pas vanaf december 2018, bedrag zal wel ongeveer zoiets worden. Dit weekend kwam het ter sprake bij een "vergelijkbare" situatie (al staat daar de auto op naam van een BV), waar de auto ook per november 2018 in de bijtelling gaat. Omdat de auto in een BV zit is de verkoop wat eenvoudiger. Dit is natuurlijk wat er met alle priusen, outlanders enz gaat gebeuren: velen zullen er vanaf willen om de bijtelling te voorkomen (wat ook tot gevolg heeft dat ze gigantisch in waarde zullen dalen). Verkoop is daardoor eigenlijk geen optie.
Ik vraag me af hoe andere gebruikers van het forum hiermee omgaan, ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben.

CiteerOm dit bedrag te minderen is de enige optie de auto niet meer gebruiken of de kosten simpelweg niet of nauwelijks meer boeken.
Dat helpt niet. Als je kosten lager zijn dan de bijtelling, dan is de bijtelling gelijk aan de kosten die je hebt geboekt. Per saldo 0 kostenaftrek.
Alleen als de bijtelling lager is dan de kosten heb je nog enige aftrek.

Maar de redenering op die website klopt wel? Als ik op jaarbasis bijvoorbeeld € 3000 kosten heb is dat de bijtelling, zo lees ik het toch goed?


CiteerHoe toon je aan dat je er zakelijk niet meer dan 10% mee rijdt?
Je moet dan wel een heel goede km-administratie voeren voor het hele gebruik (zowel zakelijk als prive). De bewijslast bij overgang naar prive is zwaar en ligt bij jou

Waar je in elk geval ook goed rekening mee moet houden als het mogelijk is en je kiest ervoor om de auto naar prive te doen:
1  je moet de economische waarde van de auto bepalen en voor dat bedrag "verkoop" je de auto aan jezelf. De opbrengst is dan gewoon belast in je bedrijf
2  hierbij moet je ook BTW berekenen (dus afdragen) over de verkoopprijs ex BTW

Ik zou er ook voor kunnen kiezen (na 2018) om een andere privé-auto te gebruiken voor zakelijke km's. Dan is aantonen niet zo lastig want dan rijdt de zakelijke auto alleen nog maar privé. En het is beter sowieso natuurlijk slimmer om tot die tijd te wachten want, zoals boven aangegeven is de prijs dan waarschijnlijk helemaal ingestort (nu nog rond de € 15.000 verwacht dat er een schamele € 7.500 van over blijft).

Annalies Janssens

De redenering klopt zeker. Wat ik alleen aangeef is dat het allemaal niet uitmaakt. € 2000 kosten = € 2000 bijtelling dus 0 aftrek
€ 5000 kosten = € 5000 bijtelling dus aftrek 0

Aantonen blijft een punt van aandacht.
Je stelt zelf wel dat je de auto alleen nog maar prive gebruikt maar wat als de belastingdienst jou vraagt om dat aan te tonen?
Je moet daarvoor echt wel een km registratie bijhouden.
Zo zit het fiscaal nu eenmaal. Dit is de consequentie van "eens gekozen blijft gekozen".
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Notorious

Citaat van: Annalies Janssens op 15 november, 2017, 09:28:28
De redenering klopt zeker. Wat ik alleen aangeef is dat het allemaal niet uitmaakt. € 2000 kosten = € 2000 bijtelling dus 0 aftrek
€ 5000 kosten = € 5000 bijtelling dus aftrek 0

Aantonen blijft een punt van aandacht.
Je stelt zelf wel dat je de auto alleen nog maar prive gebruikt maar wat als de belastingdienst jou vraagt om dat aan te tonen?
Je moet daarvoor echt wel een km registratie bijhouden.
Zo zit het fiscaal nu eenmaal. Dit is de consequentie van "eens gekozen blijft gekozen".

Hoi Annalies,

Heeft u wellicht bronnen voor uw laatste claim? Het klinkt namelijk onnatuurlijk om een sluitende KM registratie bij te houden voor een voertuig dat volledig privé is. Alvast bedankt.

Annalies Janssens

Waar het om gaat is dat je een zware bewijslast hebt voor de keuze dat je de auto van de zaak overbrengt naar prive. Dat mag alleen in hoge uitzondering (zoals geen zakelijk danwel volledig prive gebruik). De bewijsvoering is weliswaar vrij maar ik zie geen andere manier om te bewijzen dat je de auto niet meer zakelijk gebruikt dan door een sluitende kilometeradministratie.

Een tweede auto welke dan zakelijk gebruikt gaat worden is wel een goede ondersteuning van je bewijs. Bij geen tweede auto die volledig beschikbaar is voor zakelijk gebruik is wel vragen om moeilijkheden.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Notorious

In andere woorden, op het moment dat een ondernemer overgaat tot aanschaf van een 2de zakelijke auto is het toegestaan om de eerste zakelijke auto van de balans te halen en over te brengen naar prive (voor een realistische waarde). Heb ik het dan goed begrepen?


Annalies Janssens

Wel of niet een tweede zakelijke auto is niet het criterium!
Het gaat er om of de oude auto aan  de voorwaarden voldoet om geheel prive te mogen zetten.
Die nieuwe zakelijke auto maakt de bewijsvoering wel een stuk gemakkelijker.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen