Lange tijd heb ik weinig aan het opbouwen van pensioen gedaan. Ik gooi het geld zeker niet over de balk, maar echt een systeem van aflossen, beleggen en sparen zit er niet in. Dat wil ik veranderen.
Nu heb ik de afgelopen 2 jaar de FOR gereserveerd (of hoe je dat noemt). Het geld heb ik op een aparte spaarrekening gezet. Maar dat levert uiteraard vrijwel niets op. Is het dan niet slimmer om het te beleggen?
Het primaire voordeel van sparen via de FOR, is dat je uitstel van belasting hebt. Dat staat los van hoe je dat geld vervolgens laat renderen. Ik zou geen grote risico's willen nemen met spaargeld waar je nog belasting over moet betalen.
Ik heb inmiddels verschillende pensioenmogelijkheden voor ZZP'ers gevonden. ZZP Pensioen, Pensioenbeleggen bij Brand New Day en DeGiro. Kan ik dan nu die gereserveerde bedragen bij één van die partijen op een rekening zetten? Alles, dus nu 2 keer ongeveer 8000?
Dat zou kunnen maar de vraag is dan of het geld dan nog steeds zakelijk is en op de balans blijft staan. Ik zou hier meer advies over vragen aan een accountant.
Je wilt voorkomen dat de belastingdienst dit gaat beschouwen als een afbouw van de FOR waardoor je opeens wel belasting moet betalen.
Volgens mij niet, want als ik via webtools mijn jaarruimte bereken moet ik altijd mijn "OR" invullen en dan komt er een veel lager bedrag aan 'jaarruimte' uit.
De jaarrruimte gaat over het maximum dat je per jaar belastingvrij kunt reserveren voor pensioen. Dat kan zowel zakelijk als prive zijn.
Hopelijk weet iemand raad, want ik ben het spoor (en de juiste info!!) even kwijt.