Hoofdmenu

Aanmelden voor de nieuwe kleineondernemersregeling tot 20 november 2019

Gestart door Bert-Jan, 02 juni, 2019, 10:10:15

Vorige topic - Volgende topic

Annalies Janssens

@Fjutt.
Je mag me evt. mailen op info@countforyou.nl en dan kunnen we een belafspraak maken om te kijken of ik je iets gerichtere adviezen kan geven.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

fjutt

Citaat van: Annalies Janssens op 15 november, 2019, 08:16:45
@Fjutt.
Je mag me evt. mailen op info@countforyou.nl en dan kunnen we een belafspraak maken om te kijken of ik je iets gerichtere adviezen kan geven.

Dankjwel zal ik doen!

Groet,
Frans

fjutt

Citaat van: Annalies Janssens op 15 november, 2019, 08:16:45
@Fjutt.
Je mag me evt. mailen op info@countforyou.nl en dan kunnen we een belafspraak maken om te kijken of ik je iets gerichtere adviezen kan geven.


Dankjewel Annalies voor je gesprek! Heel prettig te weten wat ik nu kan doen.
Groet,
Frans

Annalies Janssens

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

ingoojhan

Hallo, ik heb een vraagje hierover...

ik ben sinds sept. zzp'er wijkverpleegkundige.Al mijn zorgverlening/dienstverlening wordt er geen btw gerekend op de facturen.

echter betaal ik wel BTW aan bemiddelingsbureau.

Kom ik dan wel of niet in aanmerking hiervoor?

het is zo verwarrend en wordt van de ene pagina naar de andere pagina geleidt op belastingdienst.nl

graag hulp/extra uitleg?

grtjs
Ingoojhan

Angela

Annalies Janssens

Het kan soms lastig zijn inderdaad maar in jouw geval is het verrassend gemakkelijk.

De enige voorwaarde voor de nieuwe regeling is dat je minder dan € 20.000 BTW-plichtige omzet hebt. Omdat jij gezondsheidkundige diensten verleent, ben je BTW vrijgesteld. Je hebt dus geen BTW-plichtige diensten.
Ik neem aan dat je op dit moment geen BTW aangifte hoeft te doen (aangezien je als het goed is vrijgesteld bent) dus er verandert ook niets.

Je valt dus niet in de nieuwe regeling omdat je sowieso niets met BTW te maken hebt.
Je inkomsten zijn vrijgesteld en de BTW over je kosten kun je niet terugvragen.

Hoop dat dit wat helderheid geeft. Zo niet, schroom niet om nog eens te vragen!
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

mclpeters

Ik heb alles ongeveer gelezen..
Maar ik heb toch nog een vraag... :)
Een van mijn leveranciers is geaccepteerd voor de nieuwe KOR, dit betekend dus dat ik van haar geen btw meer op mijn facturen krijg wanneer ik haar inhuur.
Hoe boek ik dit nu precies? Want daar ben ik momenteel niet helemaal uit. (Wil dat liever nu uitzoeken dan straks eind april ;) )

Annalies Janssens

Dat is dan net als anders een zakelijke uitgave maar dan kies je voor BTW vrij.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

mclpeters

Citaat van: Annalies Janssens op 03 januari, 2020, 13:14:44
Dat is dan net als anders een zakelijke uitgave maar dan kies je voor BTW vrij.

Dank je wel, heb het bij haar meteen opgeslagen in de relatiekaart :)

Annalies Janssens

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

jeroen80

Beste,

Ik lever voornamelijk diensten aan particulieren en blijf onder de 20.000 euro. Ik heb me aangemeld voor de nieuwe KOR.
Maar ik heb een vraag over de boekhouding. Volgens de BD ben je vrijgesteld van alle administratieve verplichtingen.
Buiten dat ik zelf graag overzicht wil houden over mijn cijfers kan het toch bijna niet anders een administratie bij te houden?

Even los van de BTW. Ik maak toch kosten die van mijn bruto winst worden gehaald, dus moet ik toch een administratie voeren?

Bijvoorbeeld.

Ik krijg van Acumulus de maandelijkse factuur van incl btw 12,04. In het verleden ging er € 9,95 af van mijn bruto winst. Hoe gaat dit nu. Moet ik deze factuur boeken als btw vrij van 12,04, zodat er 12,04 van mijn bruto winst afgetrokken wordt?




Annalies Janssens

Die vrijstelling administratieve verplichtingen geldt alleen voor de BTW.
Voor het overige moet je dus gewoon nog je administratie bijhouden (en gelukkig zie je zelf ook het nut ervan in!)

De kosten van Acumulus en alle andere kosten boek je dan vanaf datum vrijstelling als BTW vrij (en als bedrag dus de kosten dus incl. BTW)
Als je bij het invoeren van de zakelijke uitgave de BTW op BTW vrij zet en op de diskette klikt dan onthoudt Acumulus die instelling en kun je ook niet per ongeluk alsnog de BTW boeken.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

jeroen80


Annalies Janssens

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

WilfredR

Citaat van: Bert-Jan Wiegeraad op 24 juli, 2019, 20:17:50
Citaat van: WilfredR op 24 juli, 2019, 20:11:25
Citaat van: Bert-Jan Wiegeraad op 03 juni, 2019, 09:00:16
Je hoeft geen btw te rekenen en af te dragen.

Een btw-plichtige ondernemer die 121 euro ontvangt van een klant, moet 21 euro direct afdragen aan btw. Een btw-vrijgestelde ondernemer heeft eenvoudigweg 121 euro winst of hoeft slechts 100 euro te rekenen aan de klant om dezelfde winst te hebben als de btw-plichtige ondernemer.

Nu kun je zeggen: ja maar een btw-vrijgestelde ondernemer mag ook geen btw aftrekken. Dat klopt, maar veelal moet een ondernemer meer afdragen dan ontvangen. Het afdragen van btw betekent 100% afdragen. Wanneer je winst maakt, betaal je gedeeltelijk belasting daarover. Dat is veel minder dan 100%.

Beste Best-Jan, ik maak wel winst, maar heb ook op regelmatige basis importbelasting te betalen.
Ja het af te dragen bedrag aan btw is hoger, en mijn omzet rond de 20k, momenteel draag ik omzet btw af en vereken het betaalde op de import.
Aan het einde van het jaar kijk ik met acumulus hoe de situatie met KOR te verwerken.
Kan ik in 2020 alles laten zoals het is, ben het spoor al nu enigsinds bijster.

Alvast bedankt voor je reaktie.

Gr,
Wilfred

Wat versta je onder importbelasting? Btw? Of invoerrechten?

In eerste instantie BTW en ja soms zitten daar ook invoerrechten bij.

Bert-Jan

Als je vrijgesteld bent van btw en de douane brengt btw in rekening, dan boek je die als kosten.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

WilfredR

Citaat van: Bert-Jan Wiegeraad op 02 maart, 2020, 11:18:41
Als je vrijgesteld bent van btw en de douane brengt btw in rekening, dan boek je die als kosten.

Ok, bedankt!