Hoofdmenu

Saldo mutaties - Interne overboekingen

Gestart door Ivor | BoomerangIT, 03 november, 2020, 13:33:12

Vorige topic - Volgende topic

Ivor | BoomerangIT

Het zou voor mij erg fijn zijn als Acumulus tijdens het verwerken van mijn saldo mutaties (Knab) de bankrekeningnummers herkent als :
- Interne overboeking ( rekeningen zijn bekend onder Beheer->Bankrekeningen, tussenrekeningen, kas)
- Privé boeking (iedere mutatie naar mijn privé bankrekening moet ik kenmerken als privé opname  of privé storting)

Guido

We zijn e.e.a. aan het voorbereiden om dit mogelijk te maken.

Annalies Janssens

Citaat van: Guido op 03 november, 2020, 15:08:38
We zijn e.e.a. aan het voorbereiden om dit mogelijk te maken.

Dat zou echt een enorme verbetering zijn, succes!
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Ivor | BoomerangIT

Citaat van: Guido op 03 november, 2020, 15:08:38
We zijn e.e.a. aan het voorbereiden om dit mogelijk te maken.

Dat is fijn! Enig idee wanneer dit beschikbaar zal zijn?

Guido

We hebben eerder vandaag deze functie live gezet.

Je kunt nu in Acumulus zelf transactiefilters aanmaken en deze van filter-regels voorzien. Op basis hiervan kan Acumulus automatisch mutaties verwerken voor je.

Meer hierover op : https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=automatische-boekingen-en-transactiefilters  / https://wiki.acumulus.nl/163

- Guido

Annalies Janssens

Hi Guido,

Dank voor de toevoeging.

Ik ben van alles aan het proberen geweest maar ik krijg het niet voor elkaar.
Of kun je dit alleen gebruiken als je de mutaties (semi)automatisch laat inlezen?

Eigenlijk dacht (en hoopte) ik dat wanneer ik de mutaties handmatig verwerk, de bullet niet op "zakelijke uitgave" blijft staan maar automatisch springt naar mijn keuze (prive of interne overboeking)
Ik hoop dus dat dat inderdaad mogelijk is maar ik heb geen idee hoe het moet.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Guido

Het zou ook moeten werken voor niet-automatisch geimporteerde mutaties.

Is het filter aktief en bevat het filter-regels?

Annalies Janssens

daar heb ik wel een poging toe gedaan, volgens mij heb ik alles ingevuld wat nodig is maar waarschijnlijk begrijp ik t niet goed

bijgaand wat ik heb ingevuld
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Ivor | BoomerangIT

Dankjewel voor de vermelding. Alleen snap ik de filters niet.

Als ik een zakelijk spaarrekening aanmerk als 'interne overboeking', dan moet ik een Van en Naar aangegeven, maar die verschilt natuurlijk met een storting of opname van de spaarrekening.
Zojuist getest en een opname wordt niet automatisch herkend.


Guido

Dat ziet er goed uit. Heb je ook voor een mutatie-bestand aangegeven dat het mag verwerken?

Zie hiervoor: Overzichten -> Mutaties importeren en verwerken

In dit overzicht zitten 2 nieuwe kolommen. 1 kolom heeft een vliegtuigje en de andere een schakelaar. Met het vliegtuigje kun je zien of de filters werken zoals verwacht. Met de schakelaar kun je de filters activeren op de batch.

Guido

Citaat van: ivor72 op 18 december, 2020, 10:29:45
Dankjewel voor de vermelding. Alleen snap ik de filters niet.

Als ik een zakelijk spaarrekening aanmerk als 'interne overboeking', dan moet ik een Van en Naar aangegeven, maar die verschilt natuurlijk met een storting of opname van de spaarrekening.
Zojuist getest en een opname wordt niet automatisch herkend.

Dan heb je 2 filters nodig. 1 filter voor de opnames en 1 voor de stortingen.

Annalies Janssens

Citaat van: Guido op 18 december, 2020, 10:31:03
Dat ziet er goed uit. Heb je ook voor een mutatie-bestand aangegeven dat het mag verwerken?

Zie hiervoor: Overzichten -> Mutaties importeren en verwerken

In dit overzicht zitten 2 nieuwe kolommen. 1 kolom heeft een vliegtuigje en de andere een schakelaar. Met het vliegtuigje kun je zien of de filters werken zoals verwacht. Met de schakelaar kun je de filters activeren op de batch.

Die had ik nog niet gezien maar heb ik nu AAN gezet. Maar werkt nog niet zoals ik zou denken
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Guido

Citaat van: Annalies Janssens op 18 december, 2020, 10:38:11
Die had ik nog niet gezien maar heb ik nu AAN gezet. Maar werkt nog niet zoals ik zou denken
Het is belangrijk dat niet zomaar oude, niet lege mutatie-bestanden van 2013 verwerkt worden. Expliciet inschakelen is nodig.

Annalies Janssens

Citaat van: Guido op 18 december, 2020, 10:41:11
Citaat van: Annalies Janssens op 18 december, 2020, 10:38:11
Die had ik nog niet gezien maar heb ik nu AAN gezet. Maar werkt nog niet zoals ik zou denken
Het is belangrijk dat niet zomaar oude, niet lege mutatie-bestanden van 2013 verwerkt worden. Expliciet inschakelen is nodig.

oke, maar ik heb m nu aan gezet, dan klik ik op de eerste mutatie uit de batch. Ik zou verwachten dat die nu zou aangeven dat het een prive boeking is
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Ivor | BoomerangIT

Citaat van: Guido op 18 december, 2020, 10:32:31
Dan heb je 2 filters nodig. 1 filter voor de opnames en 1 voor de stortingen.

Ik heb deze ingesteld. Verwacht in het scherm mutatieverwerken dat deze direct op interne overboeking staat.

Daarnaast zie ik niet hoe ik de storting andersom moet doen. Dan lees ik ook de bankmutaties in van mijn betaalrekening, tegenrekening is dan ook 810190, maar de Van en Naar zijn omgedraaid (3de screenshot)

Guido

Citaat van: ivor72 op 18 december, 2020, 10:57:02
Daarnaast zie ik niet hoe ik de storting andersom moet doen. Dan lees ik ook de bankmutaties in van mijn betaalrekening, tegenrekening is dan ook 810190, maar de Van en Naar zijn omgedraaid (3de screenshot)

Maak 2 filters. Maar voorzie de filters van andere filter-regels. Kies in beide filters voor hetzelfde tegenrekeningnummer. Aan het eerste filter voeg je een 2e filter-regel toe waarbij je aangeeft dat het om een negatief bedrag moet zijn. Aan het tweede filter voeg je ook een 2e filter-regel toe en geef je aan dat het een positief bedrag moet zijn.

Gr,
Guido

Guido

Citaat van: Annalies Janssens op 18 december, 2020, 10:47:47
oke, maar ik heb m nu aan gezet, dan klik ik op de eerste mutatie uit de batch. Ik zou verwachten dat die nu zou aangeven dat het een prive boeking is

Ik zie dat ik iets niet ingeschakeld heb nog. Klik eens op het vliegtuigje in Overzicht -> Mutaties importeren en verwerken. Zie je daar wel de transacties vermeld staan als "Automatisch verwerken" ?

Gr,
Guido

Ivor | BoomerangIT

Citaat van: Guido op 18 december, 2020, 11:03:33

Ik zie dat ik iets niet ingeschakeld heb nog. Klik eens op het vliegtuigje in Overzicht -> Mutaties importeren en verwerken. Zie je daar wel de transacties vermeld staan als "Automatisch verwerken" ?

Gr,
Guido

Ja, dan komt er een apart lijstje

Guido

Citaat van: ivor72 op 18 december, 2020, 11:06:07
Ja, dan komt er een apart lijstje

Zodra ik aangezet heb wat ik vergeten was in te schakelen voor iedereen zullen de transacties die nu vermeld staan als "Automatisch verwerken" automatisch worden ingeboekt.

Gr,
Guido

Ivor | BoomerangIT

Citaat van: Guido op 18 december, 2020, 11:01:21
Citaat van: ivor72 op 18 december, 2020, 10:57:02
Daarnaast zie ik niet hoe ik de storting andersom moet doen. Dan lees ik ook de bankmutaties in van mijn betaalrekening, tegenrekening is dan ook 810190, maar de Van en Naar zijn omgedraaid (3de screenshot)

Maak 2 filters. Maar voorzie de filters van andere filter-regels. Kies in beide filters voor hetzelfde tegenrekeningnummer. Aan het eerste filter voeg je een 2e filter-regel toe waarbij je aangeeft dat het om een negatief bedrag moet zijn. Aan het tweede filter voeg je ook een 2e filter-regel toe en geef je aan dat het een positief bedrag moet zijn.

Gr,
Guido

Dat is hem, dankjewel!

Ivor | BoomerangIT

Kopie functie van de filters zou nog makkelijk zijn  :D

Guido

Citaat van: Annalies Janssens op 18 december, 2020, 10:47:47
oke, maar ik heb m nu aan gezet, dan klik ik op de eerste mutatie uit de batch. Ik zou verwachten dat die nu zou aangeven dat het een prive boeking is

Wanneer je meerdere filters actief hebt wordt het makkelijker om te starten met verwerken vanuit het vliegtuigje.

- Daar kun je zien welke transacties/mutaties automatisch verwerkt worden, tenzij dit al gedaan is.
- Verder kun je er zien welke transacties/mutaties nog een laatste zetje nodig hebben. Dit is op basis van filters waar voor "Akkoord geven vereist" is gekozen. Je krijgt dan een knop beschikbaar die je naar een compleet ingevuld boekingscherm doorstuurt.

Tot slot is er onderin de pagina een knop die de nu al bekende mutatie-lijst ophaalt.

Er zijn inmiddels een aantal transacties verwerkt. Mogelijk zitten die van jou er ook bij. Je kunt ze bijvoorbeeld terugvinden bij Overzichten -> Laatste boekingen

Annalies Janssens

Ja, ze zijn verwerkt. Heb nog niet helemaal helder hoe sommige dingen wel of niet automatisch gaan maar dat wordt vanzelf helder denk ik. Dit gaat mij (maar vooral veel klanten van mij) veel tijd schelen. Dank dank!
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Guido

#23
Leuk. Ik ben benieuwd wat voor feedback we nog meer gaan krijgen. We gaan verder met de automatische verwerking voor de zakelijke uitgave en dan zullen ongetwijfeld ook wel een keer de andere boeking-typen tegenkomen :)

Annalies Janssens

Ik ben er druk mee aan het werk maar loop tegen een (best wel groot) probleem aan. In elk geval bij interne overboeking wordt het wel goed verwerkt maar de omschrijving uit de bankmutaties verdwijnt geheel.
Betaalverzoeken worden hier altijd "geparkeerd" op een speciale rekening waarna we eens per maand een verzamelfactuur aanmaken. Maar ik moet natuurlijk wel terug kunnen zien wie betaald hebben.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Guido

Citaat van: Annalies Janssens op 21 december, 2020, 09:40:57
maar de omschrijving uit de bankmutaties verdwijnt geheel.
Dat zou niet moeten. Ik ga uitzoeken wat er speelt.

Guido

Ik kan het niet reproduceren. In mijn test-dataset wordt de omschrijving uit de interne overboeking van de bankmutatie gewoon overgenomen en/of aangevuld met de eigen omschrijving uit het filter.

Zou je een email naar klantenservice@acumulus.nl willen sturen met een voorbeeld van een boekstuknummer waar ik voor mag uitzoeken wat daar precies mee is gebeurd?

Annalies Janssens

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Guido

Voor handmatig geïmporteerde bankmutaties werd nog het "simpele" veld verwerkt. Ik heb dit nu aangepast zodat er hier meer informatie voor meekomt.