Hoofdmenu

Auto verplicht naar privévermogen overhalen bij <10% zakelijk gebruik?

Gestart door Remke, 23 januari, 2024, 22:18:04

Vorige topic - Volgende topic

Remke

In 2020 heb ik een auto aangeschaft en deze als zakelijk aangemerkt.
Van 2020 t/m 2022 heb ik >10% zakelijk gereden.
Door corona en gewijzigde opdrachtgevers/opdrachtgeverlocaties is de verhouding zakelijk versus privegebruik fors veranderd.
In 2023 is de eindstand dat ik minder dan 10% zakelijk heb gereden.
De berekende verhouding is overigens gebaseerd op km-standen begin en einde 2023 in combinatie met registratie van de zakelijke ritten.
Bij minder dan 10% zakelijk gebruik behoort een middel (ook een auto) bij mijn weten ook verplicht tot het privevermogen.
vraag 1: geldt de verplichte prive-etikettering ook bij gewijzigde gebruiksverhoudingen? Of enkel bij aanschaf/eerste jaar van bezit?
vraag 2: als ik de auto naar prive moet halen, moet ik dan een verkoopfactuur (aan mijzelf als privepersoon) voor de auto opvoeren? En zo ja, per welke datum? 1 januari 2023?
vraag 3: tegen welke prijs moet ik de auto verkopen? Tegen boekwaarde? Of een marktwaarde en hoe bepaal ik die dan?
vraag 4: hoe corrigeer ik alle reeds geboekte autokosten in mijn boekhouding van 2023? Eenvoudigweg alle boekingen verwijderen?
vraag 5: kan ik de BTW-aangiftes van Q1 t/m Q3 2023 gewoon in Q4 corrigeren zonder suppletie? 
vraag 6: mag ik dan alsnog de zakelijke km opvoeren tegen km-tarief? (zakelijk gebruik priveauto)

Doordat de auto inmiddels meer dan 5 jaar oud is (2ehands bij aanschaf), is de IB-bijtelling hoger dan de gemaakte kosten. Effectief geen aftrekpost meer voor de auto dus. Per saldo zou overhalen naar prive dus financieel gunstiger zijn. De km-aftrekpost is echter gering vanwege de weinige zakelijke km's en ik zit niet direct te wachten op het corrigeren van mijn administratie van 2023 voor overhalen naar prive (met terugwerkende kracht vermoed ik).

vraag 7: kan/mag ik het overhalen naar prive uitstellen tot 1 januari 2024? In 2023 had ik deze uitkomst niet voorzien, voor 2024 kan ik nu al vergelijkbare verhoudingen voorspellen (of zelfs nog minder zakelijk gebruik).