Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Guido

#201
We hebben de knop iets aangepast zodat ook jouw workflow weer makkelijk zou moeten werken.
#202
Klopt. Er zit blijkbaar een factuur tussen waarop verschillende btw-tarieven toegepast zijn. Omdat de exportbestanden enkel totalen bevatten is niet betrouwbaar de onderlinge verdeling tussen de bedragen en toegepaste tarieven terug te rekenen. Ik vrees dat er geen andere mogelijkheid is om de factuur bij order 1226 handmatig in te voeren. Je kunt ook een verzoek tot verbetering van het bestand bij shopify aandragen.
#203
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: urencriterium
31 januari, 2018, 16:19:40
Citaat van: Femke op 31 januari, 2018, 11:55:56
oja, en dan de administratie van de uren en km. is er een app? een makkelijke manier van invullen? ik denk er vaak te laat aan... maar als het via mijn telefoon kan is het wel handig.

Het kan via de mobiele interface. https://m.acumulus.nl/
#204
En zo is het maar net Nico. Fijn 2018 :)
#206
U kunt vanuit Acumulus documenten en bestanden veilig aanbieden aan derden conform de privacy-bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming / General Data Protection Regulation (AVG/GDPR) welke in 2018 in werking treedt.

Het werkt relatief eenvoudig. U plaatst het bestand of document in Acumulus en activeert het delen met externen. U bepaalt zelf hoe lang het document beschikbaar is en hoe vaak het gedownload mag worden.

Na het document ingesteld te hebben, verschijnt er een beveiligde link en een documentcode. Deze informatie geeft u door aan de derden met wie het document gedeeld dient te worden.

Meer informatie: https://wiki.acumulus.nl/153
#207
Voor reeds gemaakte facturen kan dit niet. Wel kun je commentaar-regels in de factuur opnemen bij het opstellen. Je stelt het factuursjabloon dan in om "nul-waarden" te verbergen.(Beheer -> Factuursjablonen -> Open sjabloon -> Tabblad Factuur (+ Offerte) -> Nul waarden verbergen aanvinken -> Opslaan)

Vervolgens voeg je een factuurregel bij het opstellen toe met een waarde van 0 waarin je het serienummer of de opmerking inzet.
#208
Het is per direct mogelijk om algemene bestanden en relatie-specifieke documenten toe te voegen aan Acumulus.
U kunt beide bestands-typen delen binnen Acumulus waardoor de algemene bestanden beschikbaar komen om meegezonden te worden bij een factuur of offerte.

Voor de documenten bij een relatie zal dit betekenen dat deze, mits gedeeld binnen Acumulus, beschikbaar zijn om bij facturen en offertes naar de desbetreffende relatie te sturen.

Algemene bestanden kunt u beheren via:

  Overzichten -> Documenten en bestanden

Voor relaties is hiervoor een speciaal tabblad opgenomen in de relatie-kaart.
#209
Je kunt nu vanuit de relatie-kaart een (relatie-specifiek)document toevoegen. Deze is dan eventueel beschikbaar voor latere correspondentie met deze relatie.
#210
Nieuwe functionaliteiten / Re: Standaard bijlagen
07 december, 2017, 13:22:20
Je kunt nu ook "Algemene" bestanden uploaden, zonder dat deze expliciet aan een boeking gekoppeld zijn. Deze beheer je via: Overzichten -> Documenten en bestanden.
#211
Ik zeg ook niet dat we het gelijk moeten trekken.. integendeel. Trump versterkt de ongelijkheid hiermee volgens mij. Gevolg kan zijn dat de middenklasse hierdoor straks verdwijnt. Zonder sterke middenklasse beperkt dit de mogelijkheid voor individuen en kleinere ondernemingen om zich te profileren. Schijnt.. we hebben immers geen idee.

#212
Die biertjes zijn wel iets meer in verhouding. Het schijnt nu al zo te zijn dat de rijkste 8 personen meer kapitaal hebben dan de armste 50% van de wereldbevolking bij elkaar. De plannen van Trump trekken deze verhouding nog verder scheef lijkt me maar blijkbaar is het als superrijke erg lastig om genoeg te hebben.
#213
Voor iemand met een inkomen van 40.000 is 1% veel relevanter dan voor iemand met een inkomen van 300.000.

Een miljonair kan wellicht prima 100.000 missen. Voor iemand die maar 10 heeft is 1 relatief veel meer.

Ik heb niet de illusie dat ik het begrijp, maar volgens mij versterken de plannen de Lorenz-curve nadelig en wordt het voor de minder bedeelden nog lastiger om aansluiting te vinden.
#214
Beste Arjand, dit probleem is jaren geleden al aangepakt. Kun je een berichtje sturen naar de klantenservice@acumulus.nl met wat meer informatie? Jouw contractcode en de factuur die je verstuurd hebt. Ik duik dan graag even in de logbestanden van de mailservers om te zien wat er precies speelt.

- Guido
#215
Nieuwe functionaliteiten / Re: Voorraad beheer
16 november, 2017, 10:16:49
Ik ken de producten van nedsoft niet. Maar afgaand op de specificaties zou je iets moeten kunnen exporteren.

Je kunt ze wellicht vragen of ze een voorbeeld-bestand kunnen aanleveren waarin de voorraad-mutaties zijn opgenomen. We kijken met plezier of we hier iets mee kunnen.

Dat gezegd hebbende is het wellicht zo dat de voorraad-software je al de informatie geeft waar je naar op zoek bent. Als je geen expliciete voorraad-waardering toepast dan is een import misschien helemaal niet nodig.
#216
Nieuwe functionaliteiten / Re: Voorraad beheer
15 november, 2017, 14:51:38
Het koppelvlak met Acumulus ondersteunt inmiddels voorraad-mutaties. We hebben plannen om deze mutaties op de voorraad automatisch bij verkoop vanuit webwinkels te laten bijwerken in Acumulus. De producten waarvoor de voorraad bijgehouden moet worden zullen dan wel als standaard-product/dienst in Acumulus opgenomen moeten worden. Dit zou dan ook vanuit de webwinkelsoftware gestuurd kunnen worden.

Inkopen welke invloed hebben op de voorraad zullen handmatig ingevoerd moeten worden.

Het is sterk afhankelijk van het gebruikte systeem. Welk type webwinkelsoftware gebruikt u?

Een andere route zou zijn om een externe voorraad-software te gaan gebruiken welke in staat is om voorraad-bewerkingen te exporteren naar een bestand waarmee we wellicht in Acumulus iets mee zouden kunnen.
#217
Webkoppelingen / Re: Opencart v 2.3.0.1 TSl error
10 november, 2017, 15:36:34
Citaat van: Mouka op 06 november, 2017, 12:23:08
Als ik de module installeer dan krijg ik de volgende foutmelding in Opencart:
Notice: Use of undefined constant CURL_SSLVERSION_TLSv1_2 - assumed 'CURL_SSLVERSION_TLSv1_2' in ../system/library/Siel/Acumulus/Web/Communicator.php on line 217
Als ik dan de code CURLOPT_SSLVERSION => CURL_SSLVERSION_TLSv1_2 inactief maak verdwijnt de foutmelding maar er wordt geen factuur aangemaakt.

Je kunt deze regel niet zomaar weghalen. Dan valt CURL wellicht terug op de verkeerde versie. Wat als je de regel niet weghaalt maar kwootjes om 'CURL_SSLVERSION_TLSv1_2' zet? Dan zou de Notice moeten verdwijnen.
#218
Webkoppelingen / Re: Opencart v 2.3.0.1 TSl error
10 november, 2017, 15:21:21
LEK-ker dan: https://curl.haxx.se/docs/vuln-7.29.0.html ...

misschien zijn er redhat-patches toegepast op de geïnstalleerde versie maar modern is het zeker niet.
#219
Webkoppelingen / Re: Opencart v 2.3.0.1 TSl error
10 november, 2017, 14:58:41
Als je een php-bestand (bijvoorbeeld curl.php) met onderstaande regel upload naar je webhost en het aanroept met je browser dan krijg je het versienummer ook te zien.

<?php $v=curl_version(); echo $v["version"]; ?>
#220
Webkoppelingen / Re: Opencart v 2.3.0.1 TSl error
10 november, 2017, 14:40:46
Heb je enig idee welke versie van cURL je nu tot je beschikking hebt op het platform?
#221
Webkoppelingen / Re: Opencart v 2.3.0.1 TSl error
10 november, 2017, 14:08:24
TLS1.2 is van 2008 waarna in 2011 er nog een kleine verbetering in doorgevoerd is. Het is een kleine moeite voor een webhoster om dit probleem op het platform te verhelpen. Als er nog geen ondersteuning voor TLSv1.2 is dan vraag ik me af in hoeverre de overige software op het hostingplatform bij gehouden wordt..

Zou je het nogmaals aan de webhost willen voorleggen of ze CURL willen updaten?
#222
Voor producten/diensten waarbij je heel veel commentaar-regels wilt opnemen is dit wellicht niet helemaal optimaal. Je kunt dan wellicht beter een paar concept-facturen slim opzetten waarin je eenmalig de product-uiteenzetting doet.

In het merendeel van de gevallen zal het waarschijnlijk prima werken.
#223
Dan hebben we ergens vergeten aan te geven dat dit inmiddels kan door extra regels toe te voegen. We hebben destijds onderstaande opmerking toegevoegd aan de nieuwsberichten binnen Acumulus.

"Via het factuursjabloon is het mogelijk om factuurregels met een bedrag en aantal van 0 als opmerking of commentaar-regel vorm te geven. Door in het bijbehorende factuur-sjabloon te kiezen voor: "Nul-waarden verbergen" worden het bedrag, btw-percentage, aantal en regeltotaal niet getoond."

Gr,
Guido.
#224
Kunt u aangeven wat u precies bedoelt?
#225
Wat extra informatie voor diegenen die tegen dit draadje aan lopen en met iZettle en Acumulus willen werken: https://www.siel.nl/acumulus/koppelingen/betaaloplossingen/iZettle/
#226
Inmiddels zijn er voor zowel SumUp als iZettle aparte importprofielen beschikbaar gekomen.

iZettle: https://www.siel.nl/acumulus/koppelingen/betaaloplossingen/iZettle/
SumUp: https://www.siel.nl/acumulus/koppelingen/betaaloplossingen/SumUp/

De genoemde importprofielen voorzien in de import als bankmutatie. Neem aub even de moeite om het onderdeel "Praktisch verwerken" op de webpagina te lezen. Dit zou je een hoop handwerk kunnen besparen!
#227
Als het gaat om een levering naar een andere ondernemer in de EU dan dien je 0% op te voeren als BTW-tarief.

Een praktisch overzicht van de verschillende factuurtypen en het bijbehorende BTW-tarief kun je teruglezen op: https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=facturen-naar-het-buitenland
#228
Gebruikt u SIELshop of andere webwinkel-software?
#229
De tijd meenemen in de sortering is niet overal beschikbaar. Als de transacties op volgorde van binnenkomst automatisch worden ingeboekt zou er geen probleem moeten zijn. In welk overzicht van Acumulus zie je dit niet gelijk oplopen?
#230
Ah. Ik dacht even dat het om reguliere banktransacties ging. Ik moet helaas antwoorden met enkele tegenvragen:

Verwerk je elke pin-transactie apart in je administratie? We raden doorgaans aan om met dagtotalen te werken. Zie ook: https://forum.acumulus.nl/index.php/topic,6419.msg36421.html#msg36421

Om welke type pin-aparaat gaat het, en gebruik je hiervoor onze importfunctie?

Welke webwinkel-software gebruik je momenteel?

- Guido
#231
Beetje verlate update, maar we hebben voor Rabo SmartPin een apart importprofiel bijgezet in Acumulus.

https://www.siel.nl/acumulus/koppelingen/betaaloplossingen/Rabobank_SmartPin/
#232
Bij welke bank is dit? Ik heb even de ABNAMRO gecheckt en zie daar geen tijdsindicatie..
#233
Beheer ->
Standaard-producten en -activiteiten ->
Knop: Product toevoegen

:)
#234
Je kunt voorraad alleen opvoeren voor (standaard)producten en diensten. Je zult die dus eerst moeten toevoegen. Vervolgens kun je het nieuwe geopende product voorzien van voorraad.

- Guido
#235
Dat zou kunnen, en als het bestand voldoende informatie bevat kunnen hier een importprofiel voor opstellen. Zou je ons op de klantenservice een exportbestand willen aanleveren? We kijken graag even wat mogelijk is.

We krijgen wel vaker vragen over pin-transacties en wellicht is het informatief om de veel gebruikte oplossingen even door te lezen:

Er zijn 2 oplossingen die praktisch werken en een 3e die iets arbeidsintensiever is.


  • Er wordt voor de PIN-leverancier een aparte rekening in Acumulus aangemaakt Noem deze bijvoorbeeld "Leverancier-PIN-rekening". Vervolgens worden alle uitbetalingen door de PIN-leverancier aan u als ondernemer als interne overboeking van de Leverancier-PIN-rekening naar de zakelijke rekening ingeboekt. Hierdoor loopt het banksaldo van de zakelijke rekening gelijk en zakt het saldo op de Leverancier-PIN-rekening. Vervolgens worden er periodiek (bijvoorbeeld eens per week/maand of kwartaal) de omzet die via de PIN-methode loopt opgeteld. Dit kan doorgaans aan de hand van de overzichten die de PIN-leverancier beschikbaar stelt.

    Voor het totaal aan omzet wordt dan een fisctieve verkoopfactuur als verzamelboeking gedaan. U maakt een relatie aan genaamd: "Klant PIN" en een factuur voorzien van een regel "PIN-verkopen via PIN-leverancier - Augustus 2017". Deze verkoopfactuur wordt ten gunste van de PIN-leverancierrekening geboekt. Let wel dat u per gehanteerd BTW-tarief een verzamel-regel op de factuur opneemt.

    Deze methode is vooral geschikt voor verkopen waar geen factuur bij uitgereikt wordt en waar klanten niet of nauwelijks bekend zijn. Bijvoorbeeld verkoop vanuit een marktkraam.



  • De tweede oplossing is nagenoeg hetzelfde als hierboven maar dan zonder verzamelboeking maar elke transactie apart op deze fictieve "Klant PIN". Dit is veel meer werk, maar kan praktisch zijn als het om sporadische betalingen gaat en de boekhouding intensief bijgehouden wordt.



  • Een derde optie gaat nog iets verder waarbij u al, of een deel van uw pinnende relaties gaat toevoegen/beheren in Acumulus en de transacties per relatie apart registreert. Dit brengt veel extra werk met zich mee maar kan in situaties met een relatief kleine maar vaak terugkerende klantenkring wat extra inzichten geven. Naast de inzichten van de opbrengsten per relatie is het ook makkelijker om ook werkelijk facturen uit te reiken.



We maken graag een apart importprofiel maar tot nu toe heeft nog iedereen gekozen voor de 1e of 2e optie en wellicht voor een enkele klantrelatie een aparte factuur via de 3e optie. Dit heeft in ieder geval de PIN-oplossingen van MyPOS, iZettle en een aantal andere apparaten uitkomst geboden.

- Guido

#236
Voor een BV is dit inderdaad wat omslachtig. We nemen het mee in de ontwikkeling.
#237
We willen dit graag een keer toevoegen. Echter het automatisch verwerken is nog niet zo eenvoudig. Een bank kan bijvoorbeeld niet aangeven of een zakelijke uitgave in 1x afgeschreven moet worden of over 5 jaar. Ook kostensoorten en kostenplaatsen zijn bij een bank niet bekend. Ik zal nog even contact met ze opnemen over de mogelijkheden.
#238
ik heb een extra kolom toegevoegd aan het overzicht.
#239
Ik ga eens onderzoeken of we hier wat meer informatie beschikbaar kunnen krijgen in de overzichten.
#240
Het is nu mogelijk om aanbetalingen eenvoudiger te formuleren vanuit het factuursjabloon. Als u bijvoorbeeld 15% aanbetaling verwacht kunt u dit bijvoorbeeld als volgt formuleren:

"U wordt verzocht een aanbetaling te doen van 15% (EUR [totaal_15]) van het totaalbedrag (EUR [totaal]). Het openstaande bedrag (EUR [totaal_restant]) dient u te voldoen op moment van levering."

Acumulus zal dan automatisch [totaal] vervangen door het factuurbedrag en [totaal_15] door 15% van het factuurtotaal. Om afrondingssituaties te voorkomen raden we aan om bijvoorbeeld geen gebruik te maken van [totaal_15] in combinatie met [totaal_85] maar gebruik te maken van [totaal_15] in combinatie met [totaal_restant]. De ondersteuning in het factuursjabloon is voor alle gangbare velden beschikbaar.

Let op: Op het Email-tabblad is er, om historische redenen sprake van [factuurtotaal_15].

- Guido
#241
Webkoppelingen / Re: whmcs cancel invoice
05 juli, 2017, 16:02:46
Aha. Het mooiste zou zijn als de facturen, betaald of onbetaald, naar Acumulus overgezet worden en dat de plugin de betaalstatus aanpast via de API wanneer nodig. Ik zal het eens aan Remco voorleggen.

- Guido
#242
Webkoppelingen / Re: whmcs cancel invoice
05 juli, 2017, 15:53:36
Als je na het aangeven van de BTW nog facturen over die periode aanmaakt dan doe je volgens mij, of te vroeg aangifte of factureer je te laat :)
#243
Webkoppelingen / Re: whmcs cancel invoice
05 juli, 2017, 14:39:26
Je hoeft toch niet de facturen die in Acumulus ingeboekt worden uit te leveren aan de klanten? Het gaat puur om de administratieve verwerking.
#244
Webkoppelingen / Re: whmcs cancel invoice
05 juli, 2017, 13:28:30
Ik snap dat het makkelijk is om een factuur te laten vervallen. Echter, wettelijk gezien mag dit eigenlijk niet. Volgens mij kun je dan ook het beste de factuur in WHMCS crediteren. Als het goed is wordt er dan automatisch een creditfactuur tegenover gesteld in Acumulus. Ik vraag het voor de zekerheid even na bij de ontwikkelaar van de plugin.

Verder adviseer ik je om de factuurnummering van Acumulus aan te houden. Het originele factuurnummer van WHMCS wordt namelijk in de toelichting van de boeking vermeld. Je kunt dit eventueel als aparte kolom tonen in het factuuroverzicht van Acumulus (Beheer -> Geavanceerde instellingen -> Toelichting in overzicht verzonden facturen inschakelen).

Door de nummering aan Acumulus over te laten is het makkelijker om de ononderbroken reeks te waarborgen en bij een eventuele fiscale controle geen gedoe hierover te krijgen.
#245
Misschien helpt het om de nul-regels toe te voegen. Je kunt een factuurregel toevoegen met een bedrag + aantal van 0. Vervolgens geef je in het factuursjabloon aan dat je de nul-waarden wilt verbergen. Zie tabblad "Factuur" en "Offerte" van het desbetreffende sjabloon waardoor de factuurregel als een opmerking getoond wordt.
#246
Ik ga even overleggen met de ontwikkelaar. Misschien dat we een functie kunnen inbouwen om het uitgangspunt van de prijs (excl. of incl. BTW) instelbaar te maken. Wat de planning is van WooCommerce zelf is me niet bekend. Ik vind het nogal een boute wijziging om de interne opslag van de decimalen op deze manier te veranderen.
#247
Acumulus werkt op basis van het bedrag exclusief btw. Je voegt immers btw toe aan het bedrag.  Dus: 28.88 x 1.21 = 34.9448 dat Acumulus afrond naar 34.94.

Ik vermoed dat WooCommerce uitgaat van het bedrag inclusief btw en hier de btw uit haalt. 34.95 : 1.21 = 28.8842975etcetera. Omdat WooCommerce recent besloten heeft dat de cijfers achter de komma niet meer zo belangrijk zijn slaan ze het niet meer op als 28.8842 maar als 28.88 waardoor de fout veroorzaakt wordt..
#248
Ik heb begrepen dat er her en der wat afrondingsproblemen zijn ontstaan in WooCommerce doordat in WooCommerce v3 de bedragen met minder cijfers achter de komma opgeslagen worden. Gaat het om grote aantallen goederen of diensten en wat zijn de bedragen exclusief BTW en het btw-percentage?

- Guido
#249
We hebben eerder naar een importprofiel van iZettle gekeken. Echter er bleek in alle gevallen dat iZettle de volgende dag de gepinde bedragen al bijschreef op de zakelijke rekeningen. In al die gevallen bleek het makkelijker (en veel minder werk) om gewoon op basis van de bankmutaties van de zakelijke rekeningen de boekingen af te letteren.

Er zijn 2 oplossingen die meestal gebruikt worden.


  • Er wordt een iZettle-rekening in Acumulus aangemaakt. Vervolgens worden alle uitbetalingen door iZettle aan de ondernemer als interne overboeking van de iZettle-rekening naar de zakelijke rekening ingeboekt. Hierdoor loopt het banksaldo van de zakelijke rekening gelijk en zakt het saldo op de iZettle rekening. Vervolgens worden er periodiek (bijvoorbeeld eens per week/maand of kwartaal) de omzet via iZettle opgeteld. Dit kan aan de hand van de overzichten van iZettle. Voor het totaal aan omzet wordt dan een fisctieve verkoopfactuur als verzamelboeking gedaan. Er wordt een relatie aangemaakt genaamd: "Klant Pin" en een factuur voorzien van een regel "Pin-verkopen mei 2016". Deze verkoopfactuur wordt ten gunste van de iZettle rekening geboekt.

  • De tweede oplossing is nagenoeg hetzelfde als hierboven maar dan zonder verzamelboeking maar elke transactie apart op de fictieve klant. Veel meer werk, maar soms praktisch als het om sporadische betalingen gaat.

Hopelijk helpt dit voor iZettle. Waarschijnlijk kan de methode ook gebruikt worden voor SumUp.

- Guido
#250
Ja hoor, dat kun je in het offerte-tabblad van het desbetreffende factuur-sjabloon aan of uitschakelen.