Hallo Gast

Recente berichten

Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 10
31
Samenvoegen gaat niet zo makkelijk, omdat het meerdere facturen betreft waarvan eentje nog in 2018 valt en de anderen in 2019. Alle facturen zijn op andere data betaald en de ene factuur zakelijk, de andere privé. En dan zitten er ook nog twee creditnota's bij. Wat ik nu heb gedaan is alles overzichtelijk in één Excelbestand gezet (zie de bijlage). Aan de hand van dit overzicht ga ik jaarlijks handmatig de afschrijvingen op de balans zetten. Alle losse facturen en creditnota's heb ik zoals gebruikelijk ingevoerd in Accumulus. Bij de facturen die meer dan € 450 bedragen heb ik deze echter op 'geen investering' gezet. Volgens mij moet het zo toch goed gaan dan?

Het liefst zou ik deze investering natuurlijk nog steeds in één keer in Accumulus zetten, zodat Accumulus hier rekening mee houdt. Des te meer ik in Accumulus kan zetten, des te fijner. Des te kleiner is de kans dat ik volgend jaar bij de jaarrekening van 2019 fouten maak. Ik word heel blij van alles wat automatisch gebeurt, zelfs als dat betekent dat ik de boeking er op een hele omslachtige manier in moet zetten ;)
32
Wat je makkelijk kunt samenvoegen, zou ik wel in 1 x boeken.

Anders kunnen we toch het beste even bellen.
33
Hi Bert-Jan,

Dan doe ik dus alle facturen los invoeren en bij alle facturen 'geen investering' aanvinken waarna ik handmatig (ik heb een overzichtje in Excel) en afschrijvingen op de balans zet? En dan gaat er nergens iets fout of komen de bedragen ergens dubbel in de jaarrekening waar ze niet horen?

Groet,
Joyce
34
Speciale onderwerpen / Re: Afschrijving starter
« Laatste bericht door Bert-Jan Wiegeraad Gepost op 04 maart, 2019, 19:22:59 »
Als je starter bent en aan het urencriterium voldoet, mag dat.
35
Speciale onderwerpen / Afschrijving starter
« Laatste bericht door etsearch Gepost op 04 maart, 2019, 19:17:28 »
Gestart halverwege het jaar en bedrijfsmiddel op afschrijving 5 jaar gezet. Het eerste jaar ook geen ook geen zelfstandigenaftrek genoten; zou voor een half jaar fiscaal niet aantrekkelijk zijn. De vraag: is het geoorloofd om bedrijfsmiddel waarop al iets is afgeschreven in eerder boekjaar in het daaropvolgende jaar geheel af te schrijven? Dat is fiscaal aantrekkelijker.
36
Speciale onderwerpen / Re: Veilingkosten/ opgeld boeken
« Laatste bericht door miesmol Gepost op 04 maart, 2019, 12:09:24 »
Bedankt voor beide antwoorden,

Ga ik mee aan de slag :D
37
Ik denk dat het je niet allemaal bij elkaar hoeft te vegen in Acumulus.

Geef gewoon in de aangifte IB apart aan dat je in aanmerking komt voor KIA en geef dan het geheel op.
38
Speciale onderwerpen / Re: Veilingkosten/ opgeld boeken
« Laatste bericht door Esther van der Meer Gepost op 04 maart, 2019, 10:24:31 »
Hallo beste boekhouders,

Hoe moeten veilingkosten/opgeld geboekt worden van goederen die op een veiling gekocht zijn ?
De goederen worden per opbod verkocht en daarop komt nog een percentage(- %) veilinggeld bovenop.
Horen deze kosten bij de inkopen of moeten ze ergens anders geboekt worden.

Alvast bedankt!

Zoals Bert-Jan aangeeft: je kunt er een aparte kostensoort voor aanmaken via Beheer > Kostensoorten. Je hebt dan aan het eind van het jaar inzichtelijk hoeveel je aan veilingkosten/opgeld betaald hebt.
Je zou ook kunnen kiezen om het totaal betaalde bedrag (goederen + veilingkosten/opgeld) in 1 boeking (zakelijke uitgave) op kostensoort Inkopen te boeken.
39
Dacht ik er klaar mee te zijn, maar toch niet helemaal! Mijn man blijkt eind januari nog twee kleine hardware onderdelen aangeschaft te hebben, die nog nodig waren om de computer te kunnen assembleren. De onderdelen zijn niet gelijktijdig besteld en hij heeft hiervan dus nog twee aparte facturen ontvangen. Beide onderdelen hebben zo rond de € 150 gekost en zowel los als gezamenlijk komen deze niet aan de minimale investeringswaarde van € 450. De onderdelen horen echter wel bij de totale investeringswaarde van de computer op maat en ik zoek nu dus toch naar een manier waarop ik alle losse facturen in één keer kan boeken als investering, maar de facturen daarnaast ook los kan inboeken om de datum dat deze daadwerkelijk zijn ontvangen/betaald, zodat de administratie en het banksaldo ook klopt met de werkelijkheid. Iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken? Totaal investeringsbedrag excl. BTW boeken,  BTW vrij op rekening buiten Accumulus? En dan de losse betalingen excl. BTW als privé opnamen? En de originele facturen verder zoals gebruikelijk boeken als zakelijke uitgaven met 21% BTW en bij de bedragen hoger dan € 450 'geen investering' aanvinken zodat de investering niet dubbel wordt geboekt? Geen flauw idee of dit zo klopt. I'm lost ;)
40
Als dat de enige oplossing is, dan ga ik het zo doen. Moet ik er dus gewoon zelf elke keer aan denken dat ik de bedragen juist aanpas zodat de investering niet te hoog of te laag uitvalt. Dank!
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 10